Är Diskus så svår som den värkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scalar
    • June 2007
    • 9

    Är Diskus så svår som den värkar?

    Jag vill ha diskus men den värkar vara så svår.
    Eller är den svår igentligen och vad är det för svårt med den.


    jag vill ha så mycket info som möjligt och är tacksam för varge ord.
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Vattenbyten varje dag är ett måste om du inte vill ha sjuka diskus.. Sedan är de väl inte så svåra, bara man ser till att sköta detta.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Varje dag var att ta i Skulle inte påstå att de är mycket svårare än andra fiskar Bara man håller god vattenkvalitet brukar det funka! De kan dock vara väldigt kräsna med maten, speciellt i början då de är nyinflyttade kan det hända att de matstrejkar och de diskusfiskar som dör gör oftast det precis i början.
      Levande foder brukar fungera bäst för att få igång deras aptit
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Rätta mig om jag har fel nu... Men e det inte så att man helst ska ha & ett gäng tetror för sig själva & inte blanda med andra sorter?

        Mvh Eva

        Kommentar

        • scalar
          • June 2007
          • 9

          #5
          Ok tack. men jag har ett 200l akvarium kan jag ha dom där i eller är det för litet? och måste dom vara själva? jag har 2st skalarer och 9st platy.

          Kommentar

          • Kyssguramin
            • October 2006
            • 227

            #6
            diskus är en ciklid,,, inte en övrig fisk :P

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Läs på allt du kan! Det är mitt tips. Finns många bra trådar med massor av tips om du söker på diskus.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Irene M
                • May 2007
                • 32

                #8
                Hej!
                Jag tycker att diskus är de svåraste och mest krävande av alla fiskar (inkl saltvatten) . JAg byter vatten minst 2 ggr/vecka i mitt 450 l. Där har jag 8 diskusar. I yngelkaren blir det vattenbyte morgon och kväll! Diskus är en stimfisk och jag tror att ditt akvarium med de fiskar som redan finns där kan bli för litet. Om du inte byter vatten varje dag förstås.

                Läs på allt du kan! Det är mitt tips. Finns många bra trådar med massor av tips om du söker på diskus.
                Låter som ett mycket bra tips tycker jag!

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Nu blir jag lite nyfiken

                  Kan inte scalarer vara lite elaka av sig, typ bita på fenor? Eller är det dom som ibland blir fenbitna?

                  Iaf så hade min sambos bror, samt sambons kompis diskusar när de höll igång. Ingen av dem körde dagliga vattenbyten, sällskapet var bottenfiskar...främst botior.

                  *Ta inte mitt inlägg som ett råd, jag undrar själv.*
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Irene M
                    • May 2007
                    • 32

                    #10
                    JAg har haft Scalarer och diskus ihop och det har aldrig funkat för mig. Jag skulle aldrig ha scalarer ihop med mina diskusar. Däremot vet jag andra som det går hur bra som helst för. En regel brukar vara att scalarerna ska vara mycket mindre än diskusarna.. Men dom växer ju.... Men som sagt det råder delade meningar om det . Däremot har jag haft mina diskusar ihop med praktbotier. Det har gått jättebra. Men där råder också delade meningar . Man får väl prova sig fram. En viktig sak att tänka på är att ex praktbotior är vildfångade och kan ha parasiter som inte är bra för diskusar. Hur många vattenbyten du måste göra beror inte så mycket på vilken sorts fisk du har utan hur stora och hur många och hur stort akvariet är. Jag skulle inte ha färre än 5-6 stycken diskusar i ett kar. Det blir ju ganska många fiskar och med tiden också stora. Diskus kräver perfekt vattenkvalite.

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Har i skrivande stund och sedan minst 3 år haft diskus och skalarer tillsammans med massor av olika malar oxå och det fungerar hur fint som helst här hos mig iaf.
                      Det är noga med vattenkvalitén som attsingen bara med annars är dom inte så svåra.

                      Har tyvärr introducerat ett gäng små geophagusar "tapajos red head" i mitt 720 tillsammans med diskusen o altumskalarer och redback skalarer och det ångrar jag lite bara för dom skitar ner så in i vassen när dom simmar omkring och gräver.
                      Ska snart ta ett beslut om att dom ev. ska få åka väck men eftersom dom är så himla snygga så får vi se om den saken
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...