Black Ghost (Apteronotus Albifrons)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    Black Ghost (Apteronotus Albifrons)

    Hej!!
    Jag har haft akvarium i ca 1 år och undrar om Blach Ghost är någon bra fisk att skaffa, jag har hört att den ska vara rätt svår att sköta.
    Jag skulle också vilja ha några personliga åsikter om denna fisk.

    Jag har ett 222l akvarium med:
    6st svärdbärare (Xiphophorus helleri)
    8st neontetror (Paracheirodon innesi)
    4st guppys (Poecilia reticulata)
    2st ellioti ciklider (Thorichthys maculipinnis)
    1st eldstjärt (Epalzeorhynchos bicolor)
    1st tvåfärgad banjomal (Bunocephalus coracoideus)
    1st Ancistrus dolichopterus
    1st L-109 (Hypostomus plecostomus)

    kanske (om Black Ghost tillåter) så ska jag köpa ett par röd ciklider!

    Tack på förhand!!!

    MVH
    Mathias
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    ghosten blir inte sällan ca 50cm lång. din tank är lite liten.
    de är nattaktiva och behöver många gömställen. belysningen i tanken får gärna vara dämpad.
    jag har min i ett 400L's, och även det är för litet (blev som lite typ lurad i butiken vet du..)

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Du får räkna med att guppy och neontetror kommer försvinna - spårlöst.

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Du får räkna med att guppy och neontetror kommer försvinna - spårlöst.
        jag trodde det med... köpte upp 10 guppies till min ca25cm långa ghost.
        h*n har inte ätit upp en enda. däremot så brukar lite oförsiktiga yngel försvinna.
        guppyna kommer nog försvinna när h*n blir större dock..

        Kommentar

        • woodo
          • January 2007
          • 605

          #5
          ska nog skaffa en, förutsatt att 720L är tillräckligt. hoppas på det iaf
          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6

            Lite mer info.

            Personligen så tycker jag de är fredliga, men dock tror jag inte på att ha aggresiva fiskar tillsammans med en ghost. Min diskushona kommer inte riktigt överens med ghosten tex. Deras mun är relativt liten och de tar yngel lätt, men ju större de blir så ryker det tetror och andra mindre fiskar. Nattaktiv och äter oftast då. De kan även vara känsliga mot miljöombyten, nitrit, dåliga vattenvärden osv. Jag skulle inte rekomendera ett akvarium på 222l eftersom de växer rätt skapligt. Tyckte mitt 450l var på på gränsen. Mycket växtlighet och grottor som den kan gömma sig i.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #7
              OK!
              Jag hittade några i en affär som var ca 5 cm långa och min pappa ska köpa ett ca 450l så jag skulle nog kunna ge honom den när den blir för stor. Ungefär hur lång tid tar det innan en 5cm ghost växer ur mitt 222l?
              Jag är mycket sugen på att skaffa denna fisk, men inte vill jag betala 100:- för att bara ha en fisk i ett halv år.

              Tror ni att den går bra ihop med Ellioti ciklider, Röd ciklider och Eldstjärt???
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av matte159
                OK!
                Jag hittade några i en affär som var ca 5 cm långa och min pappa ska köpa ett ca 450l så jag skulle nog kunna ge honom den när den blir för stor. Ungefär hur lång tid tar det innan en 5cm ghost växer ur mitt 222l?
                Jag är mycket sugen på att skaffa denna fisk, men inte vill jag betala 100:- för att bara ha en fisk i ett halv år.

                Tror ni att den går bra ihop med Ellioti ciklider, Röd ciklider och Eldstjärt???

                Menar du dessa "röd ciklider"?
                Tror inte att det är så snällt mot ghosten att ha den med större ciklider eftersom de flesta blir aggresiva vid lek osv. En ghost ser inget vidare och blir lätt förvirrade vid stress. Kan då lätt bli offer. Men under förutsättning att cikliderna är små och ghosten kan växa till sig med dem kanske det inte är någon större fara. Bara den har tillgång till gömställen där den lätt kan komma undan. Min är 15cm idag och den är något år. Köpte den som 5cm och den växte till sig ordentligt efter att han fick bo med diskusarna (matar dem flera ggr om dagen). Växten beror helt och hållet på vad för foder den får. Den älskar mygglarver och jag tycker att ghosten verkar trivas bättre med köttigt foder än med fling- och annat torrfoder.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  En ensam Black Ghost klarar sig ganska länge i 222 liter. Om du skall ha ett litet gäng skall dom nog ha alla de 450 litrarna redan från början. Även som små är dom nämligen territoriella, men man märker det inte eftersom dom mest är nattaktiva. En 15W lampa med rödfilter som belysning när övriga lampor är släckta är bra, så kan man hålla lite koll på vad som händer. (Alternativet är att skaffa någon mättrustning för att se den elektriska aktiviteten på fiskarna...)

                  I Finland odlades arten i ett 500-liters akvarium för ett antal år sedan.

                  Vill man fördjupa sig i litteratur om elektriska fiskar i allmänhet och Apteronotus i synnerhet så finns det mycket mycket att läsa.

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #10
                    Med röd ciklider menar jag dessa: Hemichromis lifalili. Jag har hört att de ska vara aggresiva, men alla ciklider är mer eller mindre aggresiva.

                    Är 100:- ett bra pris på Black Ghost??
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Ja det tycker jag, de brukar ligga där omkring.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...