Rockan äter inte längre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #16
    Ursprungligen postat av ahlin
    Tvångsmatning låter som det dummaste jag hört.
    Köp 10 neontetror istället och byt mycket vatten.

    Varför skulle det vara så dumt? Kan ju faktiskt rädda livet på rockan. Men som sagt var försiktig.

    Kommentar

    • THE_DUDE
      • February 2004
      • 764

      #17
      helt ärligt så tror jag inte heller det går att tvångs mata en rocka, inte utan att den tar skada av det .....fast jag har ingen aning egentligen, nån som har hört att det gjorts på rockor innan?
      http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
      ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #18
        Skulle nog locka med levande föda. Tvångsmatning på rocka nä det tror jag inte på! risken att bli skadad eller skada rockan är stor. har ni tittat på vilket klipp rockan har i munnen?

        mvh erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • Tenkare
          • May 2005
          • 2519

          #19
          jo den har ett bra tryck i käkarna.
          Jag har hört talas om folk som har gjort det och att det skulle ha fungerat.
          Man ska visst behöva en större spruta och mata med.
          Sen om det är skadligt det vet jag inte. Tar man det bara lugnt så borde det inte vara några problem men jag är inte 100% säker.
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


          Min zon Min Tenkare

          Kommentar

          • koffra
            • February 2006
            • 147

            #20
            Jag har testat ett par gånger med mask ..men det var ingen som tog dom.
            ska testa nu igen så får vi se.
            Jag hann inte testa att tvångsmata igår tyvärr ...men jag tror jag ska hinna med det idag.
            Jag har lite olika varianter av sprutor som jag änvänt till reptiler som jag tror ska funka.

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #21
              det var ju synd att dom inte verkar vilja ta maskarna heller. Visst nog finns det risk att man kan skada rockan osv om man tvångs matar. Men om det inte finns någon annan utväg vad tycker ni man ska göra sitta och hoppas på att den ska börja äta igen? Vilket förmoderligen den inte kommer att göra. Jag tycker att det är helt klart värt att testa det som sista utväg när det inte finns något som den vill ta.

              Kommentar

              • ahlin
                • September 2002
                • 234

                #22
                Ursprungligen postat av Danne_K
                Varför skulle det vara så dumt? Kan ju faktiskt rädda livet på rockan. Men som sagt var försiktig.
                Man kan stressa ihjäl den oxå.

                Kommentar

                • ahlin
                  • September 2002
                  • 234

                  #23
                  Börjar den inte äta om den får rent vatten och neontetror simmande på läppen under några veckor så gör den det definitivt inte efter tvångsmatning.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #24
                    Ursprungligen postat av ahlin
                    Börjar den inte äta om den får rent vatten och neontetror simmande på läppen under några veckor så gör den det definitivt inte efter tvångsmatning.
                    Va inte så säker på det. Det finns en hel del djur som börjar äta efter att man har tvångs matat dom ett tag. sen så är inte neontetror så jätte lätta byten att ta särskilt inte för en botten orienterad.

                    "Man kan stressa ihjäl den oxå"

                    Självklart är inte stress bra. men när alltenativet är en svält död så tycker inte jag att valet är särskilt svårt.

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #25
                      kom på ett till sak. Som kanske talar emot lite att dom skulle vara alltför intreserade av att jaga tetrorna som du föreslår. har ciklid yngel (och även ett par med mindre ciklider) i tanken där rockan går och hon bryr sig inte ett dugg om dom. Fast kan ju ändå vara värt att testa det.
                      Senast redigerad av Danne_K; 09 March 2007, 20:48.

                      Kommentar

                      • koffra
                        • February 2006
                        • 147

                        #26
                        Jag skulle till att tvångsmata lilla killen i går kväll, men så såg jag att han hade fått ett litet "sår " på undersidan av disken. Så jag avbröt mina planer med tvångsmatning för att istället starta upp ett karantänskar åt honnom idag.
                        Men.....när jag vaknade i morse så hade han tyvär kolat.
                        Det hela har gått snabbt, han slutade äta för 2 veckor sedan . Han såg frisk ut iö . sen i går var det ett litet sår , och idag så var ju såret större och utkanten på disken var slemmlös och irriterad.

                        Tack för allas råd och stöd.

                        Kommentar

                        • Tenkare
                          • May 2005
                          • 2519

                          #27
                          Beklagar.
                          Det är aldrig kul att förlora en fisk, men rockor är speciella.
                          Hoppa upp i sadeln igen när du är redo.
                          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                          Min zon Min Tenkare

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #28
                            Tråkigt att höra. Någon aning om vad som har förosakat såret?

                            Lägger in ett litet tips på mat biten lite off topic om det är så att du matar med röda mygg försök få den resterande rockan att ta något annat tex räkor pga att rödamygg fångas på ofta på väldigt dåliga ställen och innehåller en hel del gifter. Och dessa är till och med starkt allergi framkallande för oss mäniskor. Du kan testa att blanda in små räk bitar bland myggen och sen öka andelen räkor eftersom. Detta funkade bra för mig när jag skulle få min att ta annat än myggen.

                            Kommentar

                            • koffra
                              • February 2006
                              • 147

                              #29
                              jag har ingen aning om varför han fått såret...jag har svårt att tänka mig att det kan vara nån av dom andra fiskarna. jag tror det var nån sjukdom eller att han var svag utan mat.
                              Min hon som jag har kvar mår jättefint =) hon äter 80% mygg 15% skalade räkor 5% granulat. Ska få henne att äta mer räkor och även testa musslor mm.

                              Kommentar

                              • THE_DUDE
                                • February 2004
                                • 764

                                #30
                                nej! va tråkigt hoppas inget liknande drabbar den andra nu också.

                                tycker ofta man hör om rockor som lätt dör på dom mest udda sätt... därför jag aldrig har vågat skaffa nån :/
                                http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                                ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...