Afrikansk fengädda - Frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz88
    • March 2007
    • 5

    Afrikansk fengädda - Frågor?

    Köpte nyligen en afrikansk fengädda och undrar vilka andra fiskar som man kan ha i samma kar? Finns det några trevliga malawi ciklider som kan fungera? Märkte ganska snabbt hur gluppsk fengäddan faktist var då han lyckades sluka några av de 4 cm stora golden som fanns i akvariet.

    Vad är förresten det bästa att mata med? Blev rekommenderad att mata med räkor och oxhjärta.

    Fungerar det att ha 2 fengäddor ihop eller måste de leva ensama?

    Ungefär hur fort växer de, stämmer det att dom bara växer ca 3 cm/år?

    Mvh Tezz
  • memman
    • September 2006
    • 39

    #2
    Vilken sorts fengädda är det du har? Alla fengäddor kommer nämligen från afrika och de skiljer sig ganska mycket mellan arterna, speciellt när det gäller storleken.

    Vi har just nu en Polypterus ornatipinnis och två små Polypterus senegalus i ett av våra akvarium. Det funkar änsålänge då de två senegaleserna är ganska små och de har gott om mat. Man kan alltså ha flera i samma akvarium om de får vänja sig vid varandra och har plats. Det är naturligtvis lättare om m an har ett par men ofta är de för unga för att kunna avgöra kön när man köper dem.

    Vi matar med räkor och sjunkande räkpellets, men de tar även algtabletter, mygglarver och sjunket flingfoder om de hinner med. De äter inte jättemycket varje dag utan lite några dagar och sedan rejält en gång i veckan ungefär. Våra nobbar även favoritmaten om de inte är hungriga.

    Växer han de göra ganska fort i omgångar men det hänger på fodret. Räkor och mygglarver innehåller mest proteiner så med en sån kost växer de väldigt långsamt. När vi började med pellets gick det lite fortare både på längden och bredden

    Helt underbara fiskar är det i vart fall med stora personligheter och som lätt bllir handtama. Men man skall vara försiktig med sällskapet. Allt för snabba fiskar kan också stjäla deras mat och är de för små och långsamma blir de lunch men som min sambo brukar säga: "Han är inte elak, bara hungrig"..

    Lycka till /// Emma
    -= 720 Västafrika =-
    -= 200 Asien =-
    -= 103 Viktoria =-
    -= 48 Sydamerika =-

    Elakast vinner...

    Kommentar

    • gäddmannen
      • June 2007
      • 61

      #3
      två och flera fengäddor går att ha tillsammans...

      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        #4
        Ursprungligen postat av tezz88
        Ungefär hur fort växer de, stämmer det att dom bara växer ca 3 cm/år?

        Mvh Tezz
        Beror på vilken art det är och hur ofta /vad man matar med ...mata med daggmask om du vill att fengäddan ska växa snabbt ,det kul och se fengäddan brottas med masken
        En liten film på min endlicheri
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Vad gäller vilka fiskar du kan ha den ihop med, kan du ganska kallt anta att om fisken går in i munnen på fengäddan, finns det en risk att den blir mat.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Den här tråden startades 2007-03-03.. så hon har nog fått svar på sina frågor.

            Kommentar

            Arbetssätt...