dario dario var kan man köpa dem ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    dario dario var kan man köpa dem ??

    Någon som vet var i malmötrakten man kan hitta Dario Dario ?
    Har blivit något så otroligt nyfiken på denna lilla firre .

    Ni som har den, vad tycker ni om dem?
    / dtoppen /
  • evus
    • September 2006
    • 729

    #2
    Jag har köpt mina hos Janne på Södermalms akvarieaffär och det är min absoluta favoritfisk

    Mina har dessutom börjat yngla av sig för fullt så jag har just flyttat en halvuxen hona från första kullen så att hon inte ska äta upp sina småsyskon. Först tänkte jag fånga upp ynglen men de är verkligen yttepyttesmå

    Min hane jagar visserligen honan men bara ungefär i 1dm för att visa vem som bestämmer.

    Mina äter bara levande foder som moina, grindalsmask och artemia. Jag har läst att man kan vänja dem med flingfoder också men mina spottar bara föraktfullt


    En underbar fisk som pga sin storlek passar bra för det lite mindre akvariumet (mina går ensamna i sin burk).
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • Emmma
      • January 2007
      • 340

      #3
      Blir lite nyfiken, funderar på att starta ett mindre räkkar (20-30l) skulle de gå att ha där?

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Ursprungligen postat av rödtoppen
        Någon som vet var i malmötrakten man kan hitta Dario Dario ?
        Har blivit något så otroligt nyfiken på denna lilla firre .

        Ni som har den, vad tycker ni om dem?
        Vem kan visa bild på en dario dario?

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Vem kan visa bild på en dario dario?
          '
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            20-30 liter är inga problem för två pyttefiskar, men ju större desto bättre så klart.

            Man dock behöver ha en del "fiskvana" för att få dem att överleva, men när de trivs så går det av bara farten
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ursprungligen postat av Emmma
              Blir lite nyfiken, funderar på att starta ett mindre räkkar (20-30l) skulle de gå att ha där?
              Knappast om du vill ha räkyngel också. Dario dario är rätt tuff och hetsig. Jag gissar att dom gladeligen äter upp alla räkyngel som visar sig.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                #8
                Missade det där med "räkkar".

                Håller med Sonja, inga räkor med Dario Dario!! De kan nog också gå på vuxna dvärgräkor.
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag måste säga att den lilla rackaren faktiskt verkar än mer intressant än Galaxyn av bilderna att döma. Pyttefiskar kan ju vara riktiga kämpar. Bilderna i FishBase såg jag kom från en av Notho-entuastierna i Tyskland. Håller man dem i par eller...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    #10
                    Ja, jag har ett ensamt par.

                    Till en början hade jag ett honyngel som var i princip könsmoget tillsammans med föräldrarna men hon lyckades med konststycket att äta upp varenda småsyskon som dök upp trots mängder av Riccia.

                    Nu lever hon (Doris) ett tillbakadraget liv med endlers som är 3ggr så stora som henne och som håller henne på plats.

                    Hon är så liten så (trots nästan könsmogen) så hon är ingen fara ens för nyfödda endlersyngel.
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Jag som inte har några slänger mig in i tråden Hanarna är tuffa och fler än en hane bör man nog inte ha i samma kar. Kanske några fler honor, men risken är väl att med fler honor så klarar sig inte ynglen så bra.
                      Jag har sett ett fint kar på 37 liter med från början ett par Dario dario och massor, massor av växter. Löv på botten och ytan täckt av flytväxter också.
                      Bland dom här dariorna gick ett mindre stim av Boraras merah.
                      Det här funkar jättebra ser jag med jämna mellanrum då jag spanar in karet. Hanen jagar honan som sjutton, men hon gömmer sig under löven. Sen så dyker det upp yngel då och då.
                      Jag är rätt sugen på att ha något liknande, men har inte slagit till... än.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...