Black Ghost som spökar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    Black Ghost som spökar

    Jag har släppt samman sex Corydoras sterbai, tre vuxna och tre ungfiskar (knappt tre centimeter), med lite cichlider och en black ghost på ca 20 cm. De tre små malarna försvann på två dagar. I min enfald har jag inbillat mig att Corydoras var i stort sett oätbara om inte rovfisken var mycket stor och tjockhudad i munnen. Fast jag vet ju att Black Ghost kan vräka i sig avsevärda mängder mat...

    Någon som har erfarenhet av uppätna Corydoras? Hur stor mun måste man ha?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lite tveksam på att det är BG som tagit dina Sterbai, då jag har ett gäng pansarmalar på ca 2 cm i mitt kar och min BG är 25cm+. Munnen ser inte så stor ut och en pansarmal är ganska så krävande att få in i en liten mun, jag skulle inte klara av det, men det är nog av andra orsaker .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Mycket riktigt. En av de tre återuppstod tillfälligt. Dom finns troligen någonstans - men jag begriper inte var dom gömmer sig. Det finns i och för sig möjliga gömställen, men dom var inte ett dugg skygga innan jag släppte i knivfisken... Fast det är ju härligt när fiskar gör annorlunda än vad man väntar sig

      Kommentar

      • memman
        • September 2006
        • 39

        #4
        Enligt min erfarenhet så tar knivfiskar ganska stor fisk då de har rätt stort gap men de verkar inte gilla att bita andra fiskar över ryggen.
        Då de tar större fiskar verkar de med få undantag ta dem underifrån i mjukdelarna och lämnat de broskigare delarna som ryggen och huvudet.
        Relativt små malar kan kanske därför klara sig då de har magen mot bottnen större delen av tiden. Corydoras är också rätt snabba så de kanske hinner undan..
        -= 720 Västafrika =-
        -= 200 Asien =-
        -= 103 Viktoria =-
        -= 48 Sydamerika =-

        Elakast vinner...

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Corydoras har framför allt buktaggarna och ryggtaggen i en sådan vinkel att det är maximalt svårt att svälja dem utan att ha sönder munnen. Dom dök ju upp alla tre så småningom, men något skrämde dem. Från att ha varit oskygga och framme (utan andra fiskar) försvann de totalt i 4-5 dagar. Dom är precis som katter - dom kan också gömma sig i ett tomt rum...

          Kommentar

          • memman
            • September 2006
            • 39

            #6
            Knivfiskar är rätt smarta så om den provat att gapa över en och stack sig lite i munnen så gör den nog inte om det
            Men att få det gapet över sig skrämmer nog vilken fisk som helst...
            -= 720 Västafrika =-
            -= 200 Asien =-
            -= 103 Viktoria =-
            -= 48 Sydamerika =-

            Elakast vinner...

            Kommentar

            • Malcus
              • June 2006
              • 555

              #7
              Ja har en 20 cm notopterus notopterus me mina 24 st c. sterbai. Ingen har försvunnit va ja vet.

              Skulle någon få för sig o äta en pansar mal dör de nog då malen lätt fastnar.

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                Sen så är det som sagt PANSARmalar

                Vissa fiskar är j*kligt bra på att gömma sig, igår trodde jag på allvar att min ancistrus(11 cm) måste ha hoppat ur, och det är ändå ett 100 l. Sen kom jag dock på att jag har täckglas så det var såklart omöjligt
                Idag var hon iaf tillbaka...
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                Arbetssätt...