Kulfisk, en kul fisk ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #16
    Vi köpte våra snälla och trevliga kulfiskar på Nols ciklidhobby men det var i våras. Kommer varken ihåg sort eller om han hade några när vi var där senast. Du kan ju dock alltid ringa och fråga.

    Hade dem med skalarer (som numera är döda ) och de bet bara i fenorna en gång och det var i början när en av skalarerna stog och vickade en massa på sina toppfena.

    Kommentar

    • jsodra
      • September 2006
      • 123

      #17
      fick tag på sydamerikanska. tog de som zoomässsan hade.

      Tror ni det är möjligt att ha dessa "snälla" kulfiskar med dvärgkulfiskar?
      ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
      `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Visste inte att det fanns kulfiskar i Sydamerika. Intressant! Vet du i vilken typ av miljö de lever i naturen? Vad är det för art och hur stora blir de?

        Mycket tveksamt att de skulle kunna dela akvarium. Jag skulle inte våga prova. Du kan leta efter nåt kulfisk-forum och fråga där.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #19
          Här finns ett antal sorter:



          Jag har aldrig varit där men det ska tydligen ligga i Surte.
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • jsodra
            • September 2006
            • 123

            #20
            Ursprungligen postat av batski
            Visste inte att det fanns kulfiskar i Sydamerika. Intressant! Vet du i vilken typ av miljö de lever i naturen? Vad är det för art och hur stora blir de?

            Mycket tveksamt att de skulle kunna dela akvarium. Jag skulle inte våga prova. Du kan leta efter nåt kulfisk-forum och fråga där.
            Kolla in www.thepufferforum.com där finns info om nästan alla kulfiskar. Dessa Sydamerikanska lever i sötvatten och blir knappa 10 cm och ska vara de snällaste. Har nu haft dem med dvärjar, mal, guppies och räka utan problem. Helsköna är de oxå... vilar inte en sekund utan glider runt och letar mat HELA tiden.
            ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
            `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av jsodra
              Har nu haft dem med dvärjar, mal, guppies och räka utan problem.
              Har du dvärgkulfiskar tillsammans med guppy utan problem? Är de fullvuxna? Hur stort är akvariet? Jag funderade ett tag på att skaffa dvärgkulisar men vågade inte för att jag var rädd för att de skulle börja bita på de andra fiskars fenor...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • jsodra
                • September 2006
                • 123

                #22
                Ursprungligen postat av batski
                Har du dvärgkulfiskar tillsammans med guppy utan problem? Är de fullvuxna? Hur stort är akvariet? Jag funderade ett tag på att skaffa dvärgkulisar men vågade inte för att jag var rädd för att de skulle börja bita på de andra fiskars fenor...
                Jo jag har guppy och dvärgar i samma kar (180l). Kulfiskarna är inte fullvuxna ännu, de är ca 1,5 cm men har inget som helst intresse i fenorna på de andra. Jag kan vara lyckligt lottad men varför skulle det inte fungera hos dig? I annat fall kan du med säkerhet stoppa i sydamerikansk kulfisk. De biter inte på någon - helt säkert.
                ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
                `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Hmm kan det inte vara så att de inte börjar hävda revir och tracka andra förrän de har blivit könsmogna?...

                  Vad är det för latinskt artnamn på de sydamerikanska kulfiskarna? Och var lever de i för typ av miljö?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #24
                    Några, enligt mig, bra puff-sidor.
                    Mina Dwarf Puffers gick fö med guppy yngel flera veckor innan ynglen dog, av andra orsaker än puffbett Idag går den enda puffen jag har kvar, ensam i ett 60 l, men fler puffar flyttar inom kort in igen.

                    If you’re looking for a pet that can live on your office desk, try the Dwarf Puffer! These pufferfish have a bit of a bad attitude, but they will recognize you as their owner.Dwarf Puffer


                    ZZTT38.CCM黑料不打烊官网,亚洲一区二区在线观看蜜桃,中文字幕视频二区人妻2020,无码秘 人妻一区二区三区,日韩精品日日噜噜无码视频,亚洲精品无码不卡在线观看屁,欧美日韩在线不卡视频,久久亚洲精品无码AⅤ网站
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • jsodra
                      • September 2006
                      • 123

                      #25
                      Ursprungligen postat av batski
                      Hmm kan det inte vara så att de inte börjar hävda revir och tracka andra förrän de har blivit könsmogna?...

                      Vad är det för latinskt artnamn på de sydamerikanska kulfiskarna? Och var lever de i för typ av miljö?
                      Möjligt att dvärjarna blir mer aggro med tiden men o andra sidan är SAP så mycket större så jag tror inte det kommer bli några problem sins emellan. Med guppysarna kanske det blir värre men enligt min erfarenhet så vänjer sig fiskarna vid sitt sällskap och får de bara växa upp tillsammans så borde det inte bli problem. Ett annat exempel på det är att jag har mal och platy med mina pirayor... nästan helt utan problem

                      "Colomesus asellus" lever i Peru, Colombia Brasilien och amazonas. Kolla in länken för detaljerad info:

                      ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
                      `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Tack! Väldigt söta
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...