Macrognathus eller Mastacembelus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Macrognathus eller Mastacembelus

    Sambon har snöat in lite på eldålen men den blir alldeles för stor för något av våra akvarium. Undrar om någon har erfarenhet av någon lite mindre art. Hur svåra är de att hålla och så? Största akvariet är på 350 liter. Om jag tar t ex Macrognathus circumcinctus som exempel, är de svåra att få tag på? Dyra?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Mycket trevliga djur. Jag har haft en 4-5 arter tror jag. Det går att ha dem i sällskapsakvarium, men jag rekommenderar inte det om man inte håller väldig koll. Om dom inte kommer fram regelbundet och äter är det något som är fel, och då tynar dom snabbt bort.

    Det kan vara svårt att få tag på - mest för att i akvariebutiken syns dom inte. Man får fråga om dom har, i vilket akvarium dom tror att dom finns och sedan gräva upp dem ur sanden. Dom skall ha fin, mjuk sand, annars finns risk att dom skadar sig. Med många gömställen så blir dom mindre skygga. Man kan få dom handtama.

    Flera arter har lekt i akvarium.

    Dom kan vara lite knepiga att artbestämma men det spelar roll vilken art det är eftersom vissa blir 15 cm andra 70 cm.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag har haft Mastacembelus circumcinctus några gånger, de är snygga, och blir inte så stora, ca 16 cm. Ska finnas nå´n art som bara blir ca 9 cm, zebrinus tror jag den heter, om jag minns rätt. Har en bild på en circumcinctus i mitt galleri. De är en av de vanligare pilnäbbarna tror jag, och inte så farligt dyra.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Tack för svaren! Jo, vet ju att de brukar gräva ner sig men kan man förvänta sig att se dom ibland ändå?
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Ursprungligen postat av Inka
          Tack för svaren! Jo, vet ju att de brukar gräva ner sig men kan man förvänta sig att se dom ibland ändå?
          Jo, med tillräckligt med gömställen och lagom lugn och ro som visar dom sig mer och mer.

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Jag har en påfågelpilnäbb som är ca 15cm, han gäver aldrig ner sig, är framme jätteofta och äter med god aptit, dock inte flingor. Rolig liten krabat.
            Köpt på akvarielagret i bromma för 120:-.
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har bara haft Macrognathus aculeatus, men den var inte särskilt tillbakadragen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Låter ju bra. Har kollat upp om de finns i stan. Inte just nu iallafall men vi kan förvänta oss att de kommer in förr eller senare. Sambon är jätteglad! Ska bli intressant att höra efter lite då och då om de kommit så att vi får se dom grävas fram, haha!
                Vad matar ni med mest?
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Min macrognathus åt endast levande foder: tubifex, röda mygg & daggmask. Jag har dock hört från andra att det inte skall vara så normalt, men min vägrade in i döden (när jag inte kunde få tag i levandefoder på vintern) att ta något som inte sprattlade.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Azeah
                    • October 2005
                    • 266

                    #10
                    Min äter röda mygg och artemia.
                    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...