Vad menas med hybrid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kampfisk
    • January 2002
    • 14

    Vad menas med hybrid??

    Jag har hittat en ny favorit i papegojciklider och ska skaffa ett till akvarium med bara såna men nu har jag fått höra att det är en hybridfisk men dom är ju fina och friska till skillnad mot många varianter av tex guldfisk och dom är personligheter!!

    ^^*vi gör djuren vackrare och vackrare men dom älskar oss för dom vi är,inte hur vi ser ut*^^
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Kampfisken,
    Att en fisk är en hybrid betyder att det är en korsning mellan två olika arter.
    På samma sätt som t.ex. guldfisken som du nämner.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Är guldfiskar hybrider, det visste jag inte.
      Trodde det var en odlingsvariant.

      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • @xel
        • May 2003
        • 73

        #4
        Hehe. Jag trodde också att det var en odlingsvariant. Det står ju i alla fall överallt...

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Åå, du har också fallit för dessa guldklimpar. De är underbara fiskar med enorma personligheter. De är mera familjemedlemmar än prydnandsdjur och tillbringar du mycket tid med dem så kommer de att bli enormt tillgivna. Var bara beredd på att det kommer att bli svårt att få tag på info om dessa fiskar. Lite kort kan man säga att de behöver ett stort akvarium som de kan gräva runt i bäst de vill. De drabbas lätt av svarta fläckar ifall vattnet är dåligt och tål inte låga vattentemraturer speciellt bra. Deras olika personligheter gör att det kan vara svårt att beskriva dem som art för olika individer kan bete sig helt olika. Att den är en hybrid betyder bara något om du vill ha ett biotop akvarium, men åt andra sidan finns det knappt några "naturliga" fiskar i handeln. Många arter är förädlade eller sönderavlade på ett eller annat vis.
          Lycka till med papegojorna!!!
          Mvh
          Elana, lycklig ägare till två papegojciklider
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Uttryckte mig fel om guldfisken ovan. Visserligen är guldfisken en framavlad fisk (sannolikt en korsning) men eftersom LInné gav den ett vetenskapligt namn så är guldfisken (eller dess avelsformer som slöjstjärtar) i vetenskaplig mening inte någon hybrid.
            Däremot är t.ex. de svärdbärare som finns i handeln idag hybbrider eftersom de skapats genom korsning mellan olika arter.
            Akvaristsika hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...