Pinkisar till ormhuvudsfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barr
    • July 2004
    • 194

    Pinkisar till ormhuvudsfiskar?

    Jag har ett par ormhuvudsfiskar som jag för närvarande matar med diverse småfisk a la tigerbarb, guppy, molly och så vidare. Det blir rätt dyrt att i längden eftersom jag inte har någon egen uppfödning. Så jag kom och tänka på om man kanske skulle kunna mata dom med pinkisar, det är ju ganska billigt, men jag har hört att dom ska innehålla mycket fett och så vitt jag vet ska man inte ge fisk fet mat. Är det någon som har en åsikt att komma med?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    daggmaskar kanske kan va nåt annars ?
    dom börjar ju komma fram nu
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Du kan ju faktiskt börja odla guppisar i ett annat akvarie Behöver ju inte vara så stort iom att dom ska bli mat ganska omgående. 2 hanar 3 honor och du har ganska många yngel efter en månad. Dom ynglar av sig som bara den.

      Om du hade tänkt odla råttor/möss själv så ska du tänka på att byta spån ofta annars luktar det som f-n, och speciellt honorna är ganska rymningsbenägna.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #4
        vad e det för channor du har?
        Det är smått omöjligt att odla så många foderfiskar så att man inte behöver köpa från djuraffär, dom har en helt sjuk aptit.
        Har du inte försökt med att få dom att gå över till dött, brukar va rätt lätt med channor.
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        • Barr
          • July 2004
          • 194

          #5
          Uppdate:

          Jag var inne i akvarielagret idag så jag passade på att köpa ett par pinkisar för att testa med. Jag har två olika channor, en obscura på 20 cm och en aningen kortare men rundare gachua. Det var främst obscuran jag hade i åtanke eftersom den i nuläget inte vill äta något annat än saker som rör på sig. Pinkisarna var frusna så jag var inte helt säker på om obscuran skulle godkänna död mat. Han var framme och nosade intresserat på den när jag la i den men tog den inte. Det gjorde däremot gachuan och det är jag ännu gladare över för den har matvägrat i en vecka nu. Jag har funderat på att försöka med maskar, men jag har lite svårt att tro på att obscuran skulle käka mask. Och jag tror att min 25 centimeters black ghost som dom delar kar med skulle föräta sig på mask innan den skygga gauchan skulle komma fram om den nu överhuvudtaget är intresserad av mask. Vi får se, bara att testa

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            provat med att vifta död mat med en pincett för att lura fisken ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • MantaC0re
              • July 2005
              • 512

              #7
              Prova med vanligt insjö fisk??? kanske ska undvika abborre men andra fiskar borde fungera som mört,strävling,spigg osv.
              Vet att en matade sin hummer och påfåglarna med spigg/mört.

              Mvh Mattias
              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

              Kommentar

              • MichaelE
                • June 2002
                • 903

                #8
                min obscura käkar mask utan problem.
                Det är nog bättre att binda tex en fiskbit på en fiskelina än att vifta med en pincett (tycker att man ofta skrämmer fiskarna om man viftar runt med en pincett eller liknande).

                om du ska mata med fisk från en sjö så ska du ha dom frysta ett par veckor, det minskar risken för sjukdomsspridning.
                Spigg har rätt vassa bröstfenor så mört/sarv/löja är nog ett bättre val.
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                Kommentar

                • Barr
                  • July 2004
                  • 194

                  #9
                  Jo då, jag har funderat på att vifta på maten, men obscuran kommer i en sån j-a fart att jag är rädd att han ska skada sig på det man använder att vifta med. Att binda fast maten i en fisklina tror jag nog inte heller att jag kommer att pröva, inte för att det inte skulle funka men för att jag tror att ormhuvuden trivs bäst utan nylonlinor i magen

                  Nu när jag tänker på det är det nästan bra som det är nu, gauchan äter billiga döda pinkisar, obscuran äter det som rör sig och ghosten äter vad som helst som det får in i munnen. Blir ganska lätt att se till att maten fördelas jämnt iom det. Så det gäller bara att hitta något billigt och köttigt som rör på sig. Du sa något där mantac0re, kom och tänka på att vissa fiskeaffärer säljer levande mört till agnfiske. Enligt rykten tar abfiskarnas 3 kronor styck, ska undersöka det där. Då är problemet bara att man måste hålla mörtarna levande ett par veckor iallafall så att man inte måste åka in till stan så ofta. Och så får dom ju inte vara så stora heller... :/ Har funderat på syrsor också men dom verkar så hårda och spretiga... Nä, jag ska ta nog ta och droppa i ett par maskar och se vad som händer först

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Barr
                    Då är problemet bara att man måste hålla mörtarna levande ett par veckor iallafall så att man inte måste åka in till stan så ofta.
                    bara sparka igång ett akvarie till
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • MichaelE
                      • June 2002
                      • 903

                      #11
                      om man knyter en stoppknut så lossnar fiskbiten när den suger in maten.
                      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                      Nu med både salt och sött .
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                      Kommentar

                      • MantaC0re
                        • July 2005
                        • 512

                        #12
                        Ja just det Spigg har vassa bröstfenor, finns några andra som typ e svarta på ryggen och gula magar plus lite svar/vita prickar som ej kan namnet på. Dessa hade jag i ett akvarium som "mat" fisk åt mina små gäddor och dom klarade sig i rumstemp utan några problem, plus att matade man mycket så blev dom stora på ett par veckor. Eller Så köper du ett par med Zebraciklider och vips har du en hel svärm av dessa rackare!!

                        Mvh Mattias
                        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                        Kommentar

                        Arbetssätt...