Muräna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rayman_nali
    • April 2006
    • 4

    Muräna

    Hej!
    I min fiskaffär såg jag idag en otroligt vacker ål (tror att det en ål). Försäljaren sade att den heter muräna och att den blir ca 1m lång. Har någon erfarenhet av denna art och tror ni att det går bra att ha den ihop med cikliderna? Skriv gärna, jag vill ha det djuret, men vet inte om jag vågar köpa det. Den kostade 375 kr! Är det vad de brukar kosta?
  • resa
    • April 2003
    • 176

    #2
    Jag har också haft sådana funderingar, men vad jag vet så äter de bara levande foder - det gäller att ha råd med det, om du nu stämmer, jag är inte säker.
    540 l hajmal, pleco, piraya
    375 l amerikanska ciklider
    225 l blandat (lite av varje)
    225 l guldfisk, koi
    110 l sköldpaddor
    67 l ciklidyngel
    25 l yngel

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Finns det sötvattensmuränor ?

      Annars lever dom muränorna jag vet i saltvatten
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • resa
        • April 2003
        • 176

        #4
        Visst finns det det, men det är inte så ofta man stöter på den sorten i akvariebutiker.
        540 l hajmal, pleco, piraya
        375 l amerikanska ciklider
        225 l blandat (lite av varje)
        225 l guldfisk, koi
        110 l sköldpaddor
        67 l ciklidyngel
        25 l yngel

        Kommentar

        • MichaelE
          • June 2002
          • 903

          #5
          nupp det finns det inte, dom lever i flodmynningar där vattnet är bräckt.
          Om du inte planerar att starta ett dunkelt bräckvattenskar med få fiskar i tycker jag att du ska låta den va kvar i affären, den kommer bara matvägra ihjäl annars.
          Om det nu är en sk "sötvattens"muräna så är 1m lite överdrivet, dom blir runt 60-70cm.
          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

          Nu med både salt och sött .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            om den blir runt 70cm lång så behövs de ett MEGA stort akvarium oxå
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              såg ett gäng sist ja kollade på fiskar i min lokala zooaffär 35-40cm långa och rätt fina men svåra att ha efter vad jag läst.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • MichaelE
                • June 2002
                • 903

                #8
                dom är inte det minsta svåra om man ger dom rätt förutsättningar.
                Tycker att det vär värt att starta ett artkar pga att dom är bland de roligaste fiskar jag haft.
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Är det en Echidna rodochilus eller en Snowflake muräna? Jag hade en Echidna i mitt 200l akvarium med skalarer, malar och annat smått och gott och det fungerade. Emellertid kan de bli lättstressade vid miljöombyte och skall helst gå i ett akvarium på minst 370l. De äter levande föda, urlakade räkstjärtar och upp tinade tärnade torskblock. De vill och mår bäst av "köttigare" foder. Man matar på kvällen efter släckning. En lugn miljö m. icke stressiga fiskar och mycket växter och gömställen är nästan ett måste. OCH även om de på affären säger "sötvattensmuräna" så simmar dessa arter i bräckt vatten. Alltså måste du salta upp akvariet till ca 50-75%. Dessa blir mellan 45-70cm.

                  Jag sålde min efter ett tag då det blev så stramt med fiskval då han åt de minsta, kunde inte köpa vad jag ville och att akvariet var för litet.

                  //Camilla
                  Senast redigerad av C.Ciklid; 26 April 2006, 10:34.
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Här är min fd. muräna.

                    //Camilla
                    Bifogade filer
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av MichaelE
                      nupp det finns det inte, dom lever i flodmynningar där vattnet är bräckt.
                      Om du inte planerar att starta ett dunkelt bräckvattenskar med få fiskar i tycker jag att du ska låta den va kvar i affären, den kommer bara matvägra ihjäl annars.
                      Om det nu är en sk "sötvattens"muräna så är 1m lite överdrivet, dom blir runt 60-70cm.
                      Nja, verkar faktiskt finnas en art som lever i första hand i sötvatten men som även hittas i bräck och salt. Och det är Gymnothorax polyurandon. Finns sedan ett par arter till som går upp i sötvatten men som i första hand lever i bräckvatten och det är Echidna rhodochilus och Strophidon sathete.
                      Se även här http://saltaquarium.about.com/cs/eel...l/blfweels.htm.

                      Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      Är det en Echidna rodochilus eller en Snowflake muräna?
                      Vad jag förstått så är Snowflake en ren saltvattensart.

                      Sen finns det ju många muränaliknande fiskar som säkert säljs som muränor även om det egentligen inte är det...

                      /Mattias

                      Kommentar

                      • MichaelE
                        • June 2002
                        • 903

                        #12
                        Gymnothorax tile kallas ofta för snowflake, men den riktiga lever i saltvatten.
                        Blir förövrigt snart en snowflake (echidna nebulosa) till saltkaret.
                        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                        Nu med både salt och sött .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                        Kommentar

                        Arbetssätt...