Öronål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rumbleinrhodos
    • March 2006
    • 7

    Öronål

    Hej,

    Jag har gjort ett misstag i mitt inhandlande av fiskar. Köpte bland annat en öronål till mitt 100-liters akvarium. Pratade med han som hade butiken, det var ingen fara alls, det skulle gå jättebra sade han. Den åt vanligt fiskfoder sade han. Har inte sett den äta alls ännu, känns konstigt. Läste nu här på zoopet.se att den kräver ett 700 liters akvarium samt är köttätande, !

    Hur är det nu? Vad ska jag göra med den? Det är ju 600 liter för lite, humms.

    Funkar frysta mygglarver att mata den med?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan ju gå tillbaka och försöka häva köpet genom att ange att säljaren har gett felaktig information.
    kräver dock kvitto.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Det är nog inget större fara på storleken på akvariet, kanske lite för litet, men inte behöver dom 700L, om dom inte är riktigt stora.

      Har 2 nu, har haft 3, den jag har haft längst har jag haft i snart 5 år, den bodde första åren i ett 160 liters, och nu bor dom andra 20 i ett 260l, och har gjort så i ca 3 år, går hur bra som hellst, utom att småfiskar försvinner med jämna mellanrum..

      Käkar allt från räkor, räkmix, mygglarver, algtabletter till o med o annat smaskigt.

      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Isuxs
        • December 2005
        • 796

        #4
        Dom måtten som man kan läsa är ju bara rekomendationer (700L).. Men jag skulle inte vilja ha en fullvuxsen i ett 100L´s kar blir kanske lite för trångt...
        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
        180L Ghost / Black skalar
        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

        Kommentar

        • Nocturna
          • November 2005
          • 344

          #5
          100L e e alldelles för litet hade 2 st själv i ett av mina 152L men numera bor de hos en polare i ett betydligt större akvarium

          Mygglarver går alldelles utmärkt o mata dem med dock ska du tänka på att de kommer vid första bästa tillfälle äta upp allt de kommer åt o kan få in i munnen
          http://www.amphibia.se

          Jo jag har faktiskt guppys... med

          Kommentar

          • resa
            • April 2003
            • 176

            #6
            Då måste jag fråga om min khulliål kommer att bli mat åt öronålen när den blir större! De går i samma kar som det är nu! Vad ska jag göra?
            540 l hajmal, pleco, piraya
            375 l amerikanska ciklider
            225 l blandat (lite av varje)
            225 l guldfisk, koi
            110 l sköldpaddor
            67 l ciklidyngel
            25 l yngel

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #7
              Ursprungligen postat av resa
              Då måste jag fråga om min khulliål kommer att bli mat åt öronålen när den blir större! De går i samma kar som det är nu! Vad ska jag göra?
              Det kan du nästan räkna med, ett antal guppy's, platy's o andra tetror har försvunnit här, så khuli ålarna slinker nog ner ganska lätt dom också.

              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                jag tycker du ska kräva att få lämna tillbaka den! Du kan kanske skriva ut zpets info om fisken och visa att den vill ha 700l!
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  jag tycker du ska kräva att få lämna tillbaka den! Du kan kanske skriva ut zpets info om fisken och visa att den vill ha 700l!
                  har säljaren sagt att fisken kan leva och måbra i endast 100liter så skulle ja vilja kalla det kriminellt beteende egentligen för kollar man på dom lagar som finns så ska fiskar bl.a ha det utrymme som krävs för ett normalt beteende.
                  nu kan vi inte ha så stora akvarier hemma men relativt nära ändå.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...