Mata Elefantfisk!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Mata Elefantfisk!?!?

    Har någon nån ide på hur man ska få maten ner till elefanten?

    Han håller sig mest inne i sin grotta och när det är matdags så äter de andra fiskarna upp maten innan den sjunker ner till grottan.

    Man kan ju inte köra ner armen varje dag när dom ska få mat. eller?.. verkar jobbigt. Nån annan ide?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Mata med mat som sjunker.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      det är ett av problemen med elefantfiskar. Helst skall man nog inte ha dem med andra fiskar utan i ett artakvarium. Man får försöka mata i skymmning när de är aktivare mat som sjunker och som sprider sig är ett alternativ - då får den en chans att reagera på att det är mat innan de andra fiskarna ätit upp allt.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Jag lägger ner lite mat när jag släcker ner o det är mörkt både för elefant o malar.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • davidb
          • December 2005
          • 125

          #5
          Jag hade en elefantfisk tillsammans med mina scalarer och den var verkligen en riktig tuffing som hängde med scalarerna hela tiden och gillade att jaga bort mina bottentittare, men så gjorde jag idiotgrejen att jag köpte en till större elefantfisk, och redan efter en timma var min balla elefantfisk dödad.

          Man skall bara ha en ifall man inte har plats för fler än sex stycken har jag läst nu. Det här exemplaret ligger mest i skuggan och gömmer sig men ibland kommer den fram.

          Hur som helst.

          Mata din elefantnos med rödmyggelarver, och en grej till, den tar sniglar också. Jag ser aldrig någonsin några sniglar som kryper upp för rutorna men däremot hittar jag tomma skal då och då på botten. Så var inte allt för orolig.

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Okej... tack för tipsen... jag får fortsätta pilla ner mygglarverna mot grottan...

            Den är verkligen en rolig firre... vi hade en mycket mindre förrut men den levde bara ca 2 månader. När vi såg den här stora läckerbiten kunnde vi inte låta bli... Han (heter Elvis) brukar vara framme och simma runt en stund mitt på dagen annars håller han sig i grottan. Har inga problem med de andra fiskarna... han tycker bara att plecon är lite jobbig som vill dela grottan med honom ibland... men inga problem...

            Jag hoppas att den kommer att finnas läääänge..
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              Ha koll på om den magrar av - elefanterna ÄR svåra och egentligen rätt tveksamt om de lämpar sig för annat än specialkar...
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • santa
                • December 2005
                • 504

                #8
                Jag har två i mitt och dom verkar hålla samms men visst blir dom sne om den andra försöker sno dens gömställe.
                Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Vill man slippa blöta ner sig annars är ju en "kniptång" som bla handikappade och personer som har svårt att böja sig brukar använda, perfekt!
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Azeah
                    • October 2005
                    • 266

                    #10
                    Ja den iden är ju smart... men dessa gripgrejer brukar ju vara så stora och klumpiga. Den skulle vara någon liknande men lite smidigare...

                    Funderar vad det finns för långa verktyg med gripfunktion...
                    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                    Kommentar

                    • larssa
                      • January 2006
                      • 9

                      #11
                      min skulle äta fling foder enligt zoohandlaren men det gör den inte. däremot äter den mygglarver som en dåre ( ca var 3dje dag)

                      Kommentar

                      • moj
                        • January 2006
                        • 501

                        #12
                        foderring

                        Det finns foderringar för bottendjur att köpa i affären.
                        Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...