Asiatiska oddballs, size small

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    Asiatiska oddballs, size small

    Ja ... nuförtiden har jag 100% fokus på mitt 145L växtkar, men jag vill ha nått roligt däri med i fiskväg. Så ja vill ha förslag på obskyra pyttiga oddballs från asien. Det enda jag säkert vet att jag vill ha är nån liten bra stimfisk (jag har testat säkert 5 arter och alla har vart kassa stimfiskar hittils) och chokladguramis, sen är det fritt med några roliga kompanjoner till dem. Jag har dålig koll på små fiskar då mina tidigare intressen mest varit monster-oddballs å centralare.
    fish r friend
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    #2
    Någon munruvande betta kanske. Channoides, albimarginata eller macrostoma är riktigt fina. Någon mogurnda art skulle kanske passa också, riktigt tuffa små krabater.

    /hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Vill du se fiskarna åtminstone ibland föreslår jag Hara hara e dyl (bild 1). AL har fått hem. Mina är skapligt oskygga.
      Annars är Akysis ett obskyrt val (tror att jag har A. prashadi, bild 2). Dem får man kolla på med ficklampa.
      Bifogade filer
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        hansh: ja channoides är ju en liten snygg krabat. men alla bettor brukar va så skygga i akvarier med stark belysning. mogurnda verkar coola, finns de i små varianter?

        daniel60: jag har funderat på hara jerdoni, den blir ju minst av dem. hara hara blir väll 8cm, det e på gränsen till stort ... runt 5 e nog lagom.
        fish r friend

        Kommentar

        • hansh
          • May 2004
          • 269

          #5


          Det finns lite olika arter, honorna brukar ligga på strax över 10cm, hanarna är betydligt mindre, de finns från ~5-20cm. En annan lustig liten krabbat är den vitkindade gobyn Rhinogobius duospilus ~4-5cm, har funderat på att skaffa dessa själv.

          /hansh
          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vet inte vad du menar med oddballs (skum kroppsform eller bara ovanliga?) men dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae) eller nån av dvärgrasbororna (olika arter av Boraras och Microrasbora) är vackra & mycket små stimfiskar. Sen finns förstås ett gäng ovanligare små rasboror, t.ex. Rasbora vaterifloris, och en hel uppsjö små ovanliga danios (t.ex. Danio choprae). Slutligen har vi dvärgbarber, t.ex. Oreichthys och Sawbwa.

            Fiskar med ovanlig kroppsform tenderar inte att vara stimfiskar, men där finns iaf puckelpannad glasabborre: Parambassis pulcinella förekommer sällsynt i handeln.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              hansh: Rhinogobius duospilus är given skall hålla ögonen öppna, tack för det tipset

              Azur: ptja .. det mesta som ligger utanför "dussinakvaristiken" om man så säger. Udda fiskar helt enkelt. Utseende är nog viktigt. Sen måste det nog inte vara asiatiskt heller har jag kommit på, viktigt mest bara att det delar vattenpreferenser som chokladguramis. Å är smått.

              Boraras Merah har jag nu, den stimmar inte öht. Plus att den är hetsig som inni*. Tycker det är otroligt svårt att hitta en liten stimfisk som inte är hysterisk och håller ihop lagom snyggt.

              Vi kan nog dela upp det i att jag jagar två sorters fiskar: Udda fiskar + en bra liten stimfisk.
              fish r friend

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel Odell
                hansh: Rhinogobius duospilus är given skall hålla ögonen öppna, tack för det tipset
                Du bör veta att hanarna gräver & är mycket starkt revirhävdande, plus att de försöker äta fisk som är upp till ungefär hälften så stora som de själva. Jag gillar vitkindad goby skarpt, otroligt personliga fiskar, men den har sina sidor.
                Boraras Merah har jag nu, den stimmar inte öht. Plus att den är hetsig som inni*. Tycker det är otroligt svårt att hitta en liten stimfisk som inte är hysterisk och håller ihop lagom snyggt.
                Stimfiskar stimmar bara om de är rädda; glada stimfiskar myllrar. Stimfiskar är sällan stillsamma heller; Boraras'arna håller normalt daniotempo, kanske något lägre...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  Akysis varius? rätt häftig firre.
                  Betta tussyae?
                  finns inte så mycket oddballs under 5cm, lättare under 10 cm tycker jag!
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Såg ett par såna här hos Janne W - och nu tycker jag inte längre att CA-ciklider är speciellt aggro.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      • November 2002
                      • 1595

                      #11
                      jahaja ... grävare går ju tyvärr bort.

                      daniel60: hehe ja, jag har stått å dregglat över dom där ett par ggr och det blir nog ett par så småningom, när växtkaret blivit rejält beväxt så det finns rejält md gämställen åt honan. Otroligt läckra fiskar.

                      Badis ruber är en fisk jag är lite sugen på med.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Cine
                        • February 2005
                        • 25

                        #12
                        Hej !


                        Finns ett underbart bra alternativ på stimfisk, i min värld. Boraras urophtalma, Stjärtfläcksrasbora. (osäker på stavningen) Blir ca 3 cm max, är knallröd och otroligt vacker. Den stimmar bra och kan gå i samma typ av vatten som chokladgurami. Vill man ha en ännu mindre fisk så kan man satsa på Boraras brigittaea, den ser likadan ut och har samma krav men är ännu mindre. Den blir bara max 2 cm. Kan misstas för foder av eventuella burkkamrater. Min personliga favorit. Alltid pigga och tuffa, men utan att stressa och virra. Med så små fiskar kan man ha fler individer än med en större art, vilket ger en härlig "mängdeffekt". Annars har du ju Trigonostigma-arterna, de är ju både snygga och lättskötta och brukar stimma skapligt i alla fall. Har dock aldrig haft dem i ett så pass litet akvarium, så jag kan inte svära på att de stimmar i ditt akvarium.

                        Ha dé

                        Cine

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          #13
                          Cine: jag har faktiskt 3 Trigonostigma espei som jag tog över från en vän som la ner sitt akvarium. Dom har en otroligt vacker lyster i färgen, och verkar hålla ihop mkt bra. Tack för tipsen

                          Killis, finns det några som inte hoppar? Mitt kar är helt öppet nämligen, och fastän jag sett underbart vackra killies här och där så har jag inte vågat testa med några då jag hört att de ska vara rymmare/hoppare.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Tror nästan alla killis är entusiastiska hoppare. Alla jag haft har haft en tendens att hamna på mattan till slut i alla fall.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...