öronål!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    öronål!??

    Jag är jätteintresserad av att köpa en öronål men undrar några saker först..

    1. Kan man ha bara en eller ska man ha två eller fler?

    2. Måste den ha finkornig sand/grus? Om man inte har det, vad gör man då?? : )

    Tacksam för svar!!
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Mayweed
    • November 2004
    • 73

    #2
    Vill du absolut ha en Öronål? Eller skulle kanske denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861 fungera? En fengädda som är riktigt rar, och ganska lik en öronål (i mitt tycke). Bor mest vid ytan, och har inget emo att bli klappad (dvs puttad, när man behöver ta bort flyväxter )

    // Helena
    180L blandad fisk som sällan syns
    110L kulfisk med vänner
    54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
    20L med dvärgkulfisk samt
    12L växter med sniglar och lite endlersyngel

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      fengäddor bor väll inte vid ytan utan är väll mera mot botten? :o
      fengäddor ska också ha kött för att må bra.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Azeah
        • October 2005
        • 266

        #4
        Men hur viktigt är det att man har finkornig sand? Lider/vantrivs den på nått sätt om man inte har det?!
        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Tycker att du skall avstå från att hålla öronål om du inte har finkornig sand
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mayweed
            • November 2004
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av Tastyfish
            fengäddor bor väll inte vid ytan utan är väll mera mot botten? :o
            fengäddor ska också ha kött för att må bra.
            Hehe, de kanske _ska_ leva vid botten, men min lever runt lite var som i akvariet. Trivs dock bäst vid ytan tillsammans med fjärilsfiskarna.
            Han gillar att simma mot strömmen och sedan flyta bakåt. Ser rätt roligt ut

            // Helena
            180L blandad fisk som sällan syns
            110L kulfisk med vänner
            54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
            20L med dvärgkulfisk samt
            12L växter med sniglar och lite endlersyngel

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Öron/pansarålar hör också till fengäddorna. Jag har två stycken, en hane och en hona. Min erfarenhet är att de verkar gilla varandras sällskap. De har bra luktsinne, och är bra på att hitta t.ex cikliders ägg. Jag hade en en gång som åt upp äggen för ett scalarepar, och de verkade inte veta vilken ände av ålen de skulle attackera.

              Jag tror att det är bäst att ha fin sand. Fin sand är nog rent allmänt bäst, för de flesta fiskar och växter. Du kan byta sand, om du vill ha pansarålar.
              Senast redigerad av Shepard; 17 November 2005, 15:22.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Azeah
                • October 2005
                • 266

                #8
                Men kan man byta sand om man har igång akvariet? Är inte det jättestressande för fiskarna som är där?

                Hur ska man isåfall gå till väga?! Ska man ha jättefin sand eller mindre grus?!
                1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                Kommentar

                • conansweden1
                  • October 2005
                  • 10

                  #9
                  Lite info att tänka på.

                  1. Dom blir ca 70 cm så ha dom inte i ett litet akvarium.
                  2. Dom är nog dom "fiskarna" som är bäst på att rymma. Dom sticket ut överallt även där man har sladdarna till pump, värmare etc. och sticker dom ut så... game over för dom. hehe

                  Kommentar

                  • anna ahlin
                    • November 2005
                    • 1

                    #10
                    Vi har 1 öronål utan sand i botten. Den trivs med en del andra små fiskar, och har en stubbe att gömma sig i. Ibland får den sig en färdigskalad räka från frysen, det är verkligen mums för den.

                    Visst har den bitit tag i en snigelätare, men inget mer hände. Däremot dog kampfisken efter att Ålbert kom, men jag kan inte säga att det berodde på honom.

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Öronål kan verka attraktiva men jag har sett dom live och tycker mest dom ligger nånstans lite livlösa och flåsar....tkr dom är rätt fula också. :P en fengädda, channa eller större labyrintfiskar är mkt läckrare!
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • MichaelE
                        • June 2002
                        • 903

                        #12
                        Ursprungligen postat av gladhertha
                        Öronål kan verka attraktiva men jag har sett dom live och tycker mest dom ligger nånstans lite livlösa och flåsar....tkr dom är rätt fula också. :P en fengädda, channa eller större labyrintfiskar är mkt läckrare!
                        jaha, nu får man väll gå till motattack
                        Jag tycker personligen att öronålar e grymt roliga fiskar om man har rätt förhållanden till dom, inte en massa fiskar som far omkring och stressar den och ett lite dunkelt kar, då är den mycket mer aktiv.
                        När dom börjar närma sig 40-50cm så är dom läckra som fan, särskilt när dom jagar levande byten.
                        Sen kan jag hålla med om att dom är rätt dryga om man inte har rätt förutsättningar till dom, då bara ligger dom under en stock eller nått.

                        Och det där med att dom blir 70cm säger jag bara, häng inte er upp på zoopets artbeskrivningar, bara för att det står att dom blir 70cm så stämmer inte det, man får räkna in en massa olika faktorer som tex. utrymme och tillgång till föda, jag vet att öronålar kan bli mer än 70cm/dom kan bli runt 90cm in sällsynta fall) men det är mycket sällan som dom når sin maxlängd och eftersom dom växer så slött så är det inga problem med att man inte hinner skaffa ett nytt och större kar(hade en i runt 12-13 år och den var runt 55-60cm när den dog).
                        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                        Nu med både salt och sött .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Även öron/pansarålar är som sagt fengäddor. Jag tycker de är charmiga. Jag har en hane och hona, som ofta är i farten, och simmar fram och tillbaka och upp och ner. Ibland ser man dem ligga nå´nstans sida vid sida.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...