Olika Fengäddor, tillväxttakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Olika Fengäddor, tillväxttakt

    Hade en liten undran om olika Fengäddor växer i samma takt? Tänkte försöka mixa Ornatipinnis, Palmas, Delhezi och Senegalus. Eller något i den stilen. Har en Ornatipinnis och tänkte skaffa minst en till och det är ju roligt med lite olika arter. Kul att se om de är olika till beteende mm. Någon som vet?

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    Hos mig är det delhezi som växer snabbast (har endlicheri, senegalus,ornatippinis,retropinnis och delhezi ) .
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Zybeer
      • July 2002
      • 699

      #3
      Ursprungligen postat av ray
      Hos mig är det delhezi som växer snabbast (har endlicheri, senegalus,ornatippinis,retropinnis och delhezi ) .
      Spännande med så många Fenor... Delhezin är ju riktigt snygg också. Den lokala affären hade en som hette Buetikofferi eller något i den stilen. Frågan är om jag ska köpa en sådan eller beställa hem en Del...

      MVH
      /Jens
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Mina får bara mat någon gång per vecka och växer rätt sakta men ornatipinnisen har hur som helst vuxit snabbast av de jag har haft, honan var väl uppskattningsvis en 12-13cm sommaren 2003 och är nu 23-25cm. Lapradeien har under samma period vuxit från 18-20cm till 23-25cm. Om detta beror på skillnader hos arterna eller hur mycket de äter vet jag inte. Jag tycker i vilket fall som helst att olika fengäddor fungerar kanon ihop med varandra, de slagsmål jag har sett är egentligen bara då de har bråkat inom arterna.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          #5
          Jag kan inte vänta tills jag har ett helt gäng... Så härliga fiskar!

          Kom på en annan sak angående fenorna;
          Hur mycket ljus? Har ganska starka ljusrör och Ornatipinnisen verkar inte direkt överförtjust. Inte öronålen heller för den delen. Några tips på bra belysning? Gärna lite skummare ljus eller kanske det skulle vara snyggt med något blåaktigt? Har bara lite flytväxter, cikliderna och Red Claw kräftan gör mos av allt som man planterar.

          MVH
          /Jens
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            Jo fengäddor är främst nattaktiva, speciellt ornatipinnisen, så man får trixa lite för att få fram dem, att ha lite dunkel belysning hjälper säkert men lyckas man få dem att känna sig trygga så tittar de fram även om det är ljust i karet. Att ha dem med lugna små fiskar är nog bäst om det är fengäddorna som är fokus i karet, nu då mina går med jaguarer, påfåglar och helgalna stanniolbarbar så kommer de bara fram om de får mat men då de gick med ett stim små tetror så var de framme hela tiden, oftast då för att jaga.

            Lite smygreklam
            Bifogade filer
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Tjusig Ornatipinnis! Har införskaffat en Senegalus idag, snäppet större än Ornaten. Dom verkar komma väl överens. Jag låter flytväxterna växa rejält för att få det lite mörkare i karet. Nästa fena tror jag blir en Delhezi, lite annorlunda utseende på den. Ska fixa lite fler rötter också så att gömställene blir fler. Något tips på bra mat för små fenor? Ger mina mest Artemia samt lite små bitar av vanlig räka och alaska pollak. Visst gillar fenorna växter? Ska se om jag kan lyckas med att ha lite kraftigare växter i karet.


              Uppdatering:
              Senegalusen verkar klart mer intresserad av mat än Ornatipinnisen, även om den äter hyffsat den också. Öronålen äter som vanligt ingenting, börjar bli smått less på den krabaten...

              MVH
              /Jens
              Senast redigerad av Zybeer; 16 February 2005, 00:44.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • myxs
                • February 2002
                • 4

                #8
                Hej! Jag funderar på att köpa fengäddor(Polypterus Senegalus), har en kontakt som ska sälja sina.
                Det är två stycken, den ena är ca 30cm och den andra ca 20cm.
                Vad är ett rimligt pris på dessa?
                Vill ju inte bli lurad.

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #9
                  Mmm bra fråga... Köpte min lilla (7 cm) för 130 om jag inte minns fel... Men stora fiskar brukar ju ofta kosta stora summor Dock är ju Senegalus den vanligaste och billigaste fengäddan så vitt jag vet.

                  MVH
                  /Jens
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  Arbetssätt...