sällskap och bottenmaterial till rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    sällskap och bottenmaterial till rockor

    Nu är jag på gång att skaffa roccka (el. rockor) igen. Karet är på 660l, tänkte skaffa en eller kanske två Motoro. Frågan är vad jag ska ha som sällskap? Jordätare kanske, hade några väldigt trevliga Geophagusar tidigare, eller kanske Hantelciklider? Några andra förslag?
    Hur är det med bottensubstratet, har engelsk sjösten nu (inga vasa kanter), ganska liten kornstorlek, typ 3-4mm men är inte säker, bör/ska jag byta till sand? Biltemas blästersand? Har läst att en del sand inte fungerar då den "fastnar" på rockorna.....

    Mvh
    Mattias
  • Conny_B
    • October 2002
    • 132

    #2
    ett gäng Höghuvad jordätare några Pärlrandig geophagus å en stor Col mal typ
    Leopard-acanthicus, L114 eller Scarlet-acanthicus, L025 ett par Rödbukad hantelciklid eller ett gäng Chokladciklid
    kan va läckert.
    Senast redigerad av Conny_B; 31 January 2005, 03:32.
    Conny.Bergstrand

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      Problemet med att ha L-malar med rockor är att dom kan skada rockans disk genom att suga på den.
      Bra sällskap till rockor brukar va fredliga fiskar som uppehåller sig i dom övre vattenregionerna.


      Mvh Michael
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        vad säger ni om bottensubstrat?
        Det blir nog kanske både Hantlar och jordätare. Kan man köra med vanliga Ancistrus eller blir de mat?

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Jag har oxå gått med samma funderingar som Matnil men en stor L-mal är nog nästan krav när jag ska skaffa ett stort kar. Måste jag välja mellan att ha rockor eller stora L-malar?
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Edlund
            • September 2004
            • 330

            #6
            som bottenmaterial skall du ha finsand.

            Kommentar

            • ray
              • January 2002
              • 954

              #7
              Jag har G.altifrons och några stora L-malar med mina rockor och har fungerat bra hittills ,men risken finns att malarna kan skada rockorna om akvariet är för litet.
              Har rådasand 0,8-1,2 som bottenmaterial.
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...