Hjälp! Vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chagak
    • November 2004
    • 2

    Hjälp! Vad gör jag nu?

    Köpte ett 30liters akvarium till dottern för snart 3 v sen- Hon har en kampfisk hane, två Black Molly och två malar (pansar, tror jag). Och igår utökades akv. med 9 BlackMolly yngel!! JAg vet knappt hur jag ska göra med de vuxna fiskarna (lär mig mycket här )och ännu mindre om YNGEL!!
    Är det någon risk att de blir uppätna av "sina" egna? Malen bryr väl inte sig och kampfisken verkar inte att bry sig. KAn de äta samma flingor som de stora? om man krossar maten ? Vet någon om Akvarie affären tar emot yngel? Kan de överhuvudtaget vara tillsammans i samma kar?
    Snälla svara någon snabbt!!
    PS: Detta är väl fel forum men jag frågar ändå. Kampfisken verkar slö och vill hela tiden köra ner huvudet i ngn växt nästan som om den hela tiden vilar så - vad kan detta vara för ngt. Den har hållt på så i 4-5dagar.
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Aj aj aj....

    I ett så litet akvarium behöver man byta 25-30% av vattnet varannan-var tredje dag (det kanske du redan gör). Kampisken kanske har börjat må dåligt av vattenkvalitén. Yngel av molly kan äta smulat flingfoder men det är alldeles för trångt för dem och det kan mkt väl hända att de blir uppätna.

    Kan du lämna tillbaka de vuxna mollyfiskarna och satsa på att föda upp ynglen? Det är ju lite roligt att se dem växa och utvecklas. När de vuxit upp väljer ni vilka ni vill behålla och säljer/skänker bort resten. Bra att ni har pansarmalarna, de brukar inte röra yngel och är dessutom bra på att äta överblivet foder som annars skulle ligga på botten och ruttna.
    Lycka till!

    Kommentar

    Arbetssätt...