Sydamerikanskt biotop...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulcher
    • August 2004
    • 165

    Sydamerikanskt biotop...

    Hej.

    Jag har ett akvarium på ca 130 liter som har måtten 113*37*30.
    Jag undrar om jag skulle kunna göra det till ett Sydamerikanskt biotopakvarium?

    Vad ska man ha för inredning?

    Vilken kornstorlek på sanden?

    Jag undrar om jag kan ha dom här fiskarna i det:

    2 st Skalarer
    3-4 st Kakadua ciklider
    10 st Rosentetror
    10 st Kardinaltetror
    1 st Segelfenspleco
    6 st Trebands pansarmalar

    Eller blir det för fullt?

    /Tacksam för svar!
    /Fredrik
    Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej
    Det är alldelles för mycket fisk.Skippa scalarerna direkt.Har haft 6 st i ett 130 liters till i eftermiddags och dom får knapt plats.Dom måste ha höga 50-60 cm högt för att växa som dom ska.Segelfensplecon blir 50 cm lång.Tycker du ska studera artbeskrivningarna här på zoopet och följa dom.
    Fredrik

    Kommentar

    • Pulcher
      • August 2004
      • 165

      #3
      Jag vet att segelfensplecon blir 50 cm.
      Jag har den nu den är liten och växer jättesakta.
      Samma sak med skalarerna,
      jag kan byta ut dom när dom inte får plats längre.
      (Jag har inte skalarerna än)
      /Fredrik
      Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Plecon mår inte illa direkt om den går i litet kar, så länge den hamnar i ett större kar efter ett tag så är det lugnt. Ska du däremot behålla storleken på karet är det bara till att glömma den.

        Skalarerna kommer bli missbildade, antar att det är höjden som är 37 cm, sen tillkommer någon mm i glasbotten och ytterligare någon cm som grus och slutligen har du säkert inte vatten ända upp, detta ger att vattenvolymen bara blir ~30 cm hög. Detta gör att skalarenas fenor blir missbildade direkt (växer inte ut), så det är ingen idé, därför: skippa skalarerna tills du har skaffat större kar, om inte, skippa dom totalt.
        Na klar!

        Kommentar

        • Pulcher
          • August 2004
          • 165

          #5
          Okej, har du något annat förslag till skalarerna?
          /Fredrik
          Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Nyckelhålsciklider skulle funka bra istället för scalarerna. Sen tycker jag du ska satsa på bara en sorts tetra och istället ta fler av denna. Två arter med bara 10 av varje ser rörigt ut, men 20 av en sort ser bättre ut.

            Det finns andra fina L-malar istället för den stora segelfensplecon a.k.a. gibbiceps som inte blir stora. T.ex. Clown Plecon är en fin liten L-mal som inte är dyr och som du skulle kunna ha 2-3 st av. Skulle föreslå att du redan nu byter in din segelfenspleco mot nån mindre L-mal.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Tänk även på rekomendationen 1 cm fullvuxen fisk per liter vatten. Dvs trotts att det är ungfiskar, så skall man räkna på deras fullvuxna storlek (dvs 50 cm på segelfensplekon, 50 liter).

              Sedan gör sig stimfiskar sig bättre i större stim än flers sorters i mindre, som nilssonnet och hasse_h skriver. Samma gäller pansarmalarna, försök med 8-10 st istället, det är vackra. Skaffa kanske två arter dvärgciklider, har du mycket rötter och växter, så kan de dela in akvariumet i lagom revir. Dvs de får inte se för långt från sina revir.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Pulcher
                • August 2004
                • 165

                #8
                Jag kan byta ut skalarerna mot en till sorts dvärciklid, men vilken passar med kakaduorna?

                Och så kan jag ju skippa L-malen och öka pansarmalarna,
                eller är det bra med en L-mal?

                20 Rosentetror kanske skulle vara nåt?
                /Fredrik
                Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

                Kommentar

                • Pulcher
                  • August 2004
                  • 165

                  #9
                  ?????
                  /Fredrik
                  Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

                  Kommentar

                  • Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

                    #10
                    20 rosentetror låter jättefint. Nån mindre L-mal tycker jag hör hemma i en sydamerikansk biotop. Testa Clown Plecon, tror inte du blir besviken på den.
                    mvh Hasse
                    Det man inte vet, har man ingen aning om.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Någon biotop kan det deffinitivt inte bli tal om, möjligtvis ett kar med massor av sydamerikanska fiskar.

                      Du har blandat fiskar från minst 3 olika biotoper i den sammansättningen.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #12
                        Så sant, men det är väl gott nog.
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • mats41
                          • February 2004
                          • 593

                          #13
                          Skulle nog försöka begränsa art antalet och bara ha en tetra art några pansarmalar, clownpleco ap.borelli.Inga scalarer hällre en atr dvärgciklid till möjligen eller ett mindre stim tetra till.
                          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...