de ni!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    de ni!

    ja har fått 3 st tatuerade glasabborrar! d va en fel beställning från en greve i frankrike som hade beställt 100 sånna där fiskar! men dom hade kommit fel. dom kom till Borlänge! så min moster va in där & skulle <u><b>bara</b></u> köpa aguatan. sen såg hon dessa fiskar som bara måste ha! tänkte hon. så hon frågade om hon fick köpa sånna där fiskar! nästan alla va reserverade av olika pers. men hon kom över 3 olika fiskar. en som har grön rygg, en som har rosa rygg och en som har rosa rygg. men hon tror att hon har fått ngn sjukdom i sitt akvarium. så ja får ha dom tills hon vet att alla är friska! men d konstiga är d att dom inte va så särskilt dyra! bara 20 kr!!!!!!!

    en importerad fisk från frankrike borde väl kosta mer än 20 kr. å när den är tatuerad å allt! eller?

    är det ngn som har erfarenhet av sånna? vill gärna ha tips om hur man sköter om sånna! har läst lite om dom. men d va inte så mkt. s¨å ja vill ha mer info om dessa konstiga fiskar! finns d ngn bra sida om sånna,som är på svenska. ja gillar inte å läsa på annat språk. kan ta evigheter för mej då!

    ???
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Du kan läsa om denna fisk i zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=393 eftersom det rör sig om vanliga glasabborrar som injicerats med färger. Dessa färger försvinner med tiden.
    De är tyvärr inte så ovanliga i handeln i Sverige och brukar ofta kallas för "Discoabborrar". Jag tycker att denna "målning" av fiskar är ett otyg som borde stoppas, i England är de t.ex. förbjudna i handeln.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • GnutteN
      • September 2002
      • 13

      #3
      Hej, jag var inne på zoo affärn på kupolen för nån dag sen, och då hade dom ett akvarium fullt med såna där fiskar med neonfärg insprutat, så nu tänker jag bojkotta den affärn och börja handla mina firrar nere på zoo affärn nere på stan isället.

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #4
        DEN VA FEL BESTÄLD! dom hade fått hem dom för att d va nån grevé i frankrike som hade beställt 100 sånna där fiskar! men dom hade kommit till silja zoo. dom tänkte skicka tillbaka dom. men dom trodde inte att dom skulle klara hemresan! så därför är dom kvar där!

        ???

        Kommentar

        • Kezze
          • June 2002
          • 75

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          DEN VA FEL BESTÄLD! dom hade fått hem dom för att d va nån grevé i frankrike som hade beställt 100 sånna där fiskar! men dom hade kommit till silja zoo. dom tänkte skicka tillbaka dom. men dom trodde inte att dom skulle klara hemresan! så därför är dom kvar där!

          ???
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          och hur hamnade dom stackarna hos dig då? pälsarna i affärerna har knappast affären skjutit men inte köper jag hem dom i alla fall..

          Kezze
          Kezze

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Felbeställd, den var inte fellevererad då?

            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Mariaa
              • January 2002
              • 591

              #7
              Hej!
              Jag var på Silja zoo i Borlänge igår och såg dessa fiskar. De såg ju hemska ut. Har handlat några fiskar där och de brukar ha en del konstiga fiskar. Bl.a. har de väldigt ofta slöjformer på alla fiskar. T.ex. slöjscalare och de ser inte riktigt friska ut tycker jag. En vanlig scalare har ju redan från början långa fenor och sedan att odla fram ännu längre tycker jag är lite djurplågeri. De kan ju knappt simma de stackarna. Men de har mycket fina malar ibland.
              Mvh Maria

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Låter inte så skoj. Hoppas alla bojkottar affärer med manipulerade fiskar.

                MSP
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • rosander
                  • November 2002
                  • 21

                  #9
                  låter sjukt det där med att spruta in färg i fiskarna!
                  någonstans måste man väll dra en gräns.

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    men ärlit talat! vi har ju odlat fram fiskar som har jätte utstående ögon, som himmels tittare! dom ser inte ett enda jota! de tillåter vi men att injicera färger som bara har en tillfällig smärta för ett tag så "lider" ju inte fiskarna hela livet. ta slöjstjärtarna! dom har ju dubbla fenor! dom simmar knappast bra! p.g.a oss. nu är jag otrloigt emot djurplågeri. men har dom kommit fel så har dom kommit fel! då är de ju inge mer med det! då kan man ju lika gärna köpa några, även fasst de är djurplågeri! eller varför inte äggfisken. den skanar ju både stjärt- & ryggfena. men dom finns ju i handeln lite då å då. då kan man ju köpa. men jag tror inte att någon skulle köpa en sån fisk för att dom finns konstant som guppyn (visserligen är ju guppyn en populär fisk, men tyvärr klen. den finns ju lite här å där hela tiden.) men om man det finns en handlare som bara tar in fiskar som har injicerade färger, då är det garanterat inte ok. men är man en seriös handlare och har fått hem 100 disco abborrar och man vet att dom inte klara frakten tillbaka, vad gör man då? jo man behåller dom. men skickar ju inte iväg fiskar som kommer att dö p.g.a fel leverering, eller? jag skulle inte ha gjirt det. om jag skulle få in sånna, så skulle jag först ta reda på hur länge dom färdats, & sen kolla hälsan & se om dom kan klara av frakten tillbaka! om dom skulle klara av den frakten så skulle jag naturligtvis göra det! men om dom inte gör det så skulle jag inte ha gjort det! men om man nu tycker det är så himla fel om man skulle få in 100 fiskar som är färg injiceradde å& är halvdöda när man får dom & skickar tillbaka dom så att dom dör på frakten tillbaka, är de ok? jag skulle inte tycka de. de skulle jag klassa som JÄTTE DJURPLÅGERI!

                    ???

                    Kommentar

                    • Mariaa
                      • January 2002
                      • 591

                      #11
                      Hej!
                      Jag tycker att det är otroligt dumt att bojkotta Silja zoo bara för en felleverans. De hade ju inte bett att få dessa fiskar. Hörde att de också hade fått bl.a. diskus i samma sändning som de fick jätte billigt. Fina var de också. Så jag förstår att de behöll fiskarna. De skulle ju som sagt inte ha klarat en transport till.
                      Men jag tycker helt klart att det är fel att göra så här med fiskar. Tycker själv att det såg hemska ut. Men det är ju inte Silja zoo fel, de gjorde ju bara det bästa av situationen.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #12
                        dom i mora impoterar sina diskusar från tjeckien, dom är nästan 3 ggr billigare än om man skulle köpa svenskodlade.

                        ???

                        Kommentar

                        Arbetssätt...