Minsta akvariefisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    Minsta akvariefisken?

    Hej! Vilken är den allra minsta (fullvuxna) akvariefisken?
    *Min Zoon*
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Dvärgtandkarphannarna är ganska små.
    Dvärgrasbororna också

    Edit - inte är det paroonhajen - det är jag säker på!
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      #3
      Kanske inte en akvariefisk, men världens minsta fiskart i alla fall!

      http://www.forskning.no/Artikler/2004/juli/1090843790.58

      Mvh/ Per
      Per

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Förmodligen är Danionella den minsta fisk som regelbundet hålls i akvarium:
        http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=27287&genusname=Danionella&s peciesname=translucida

        Finns sporadiskt på kontinenten, vet inte om den nånsin funnits för försäljning i Sverige.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • SaraP
          • August 2004
          • 140

          #5
          den minsta bland vanligt förekommande fiskar då?
          *Min Zoon*

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag tror Microrasbora kubotai (16 mm) är minst, men den får anses som sällsynt i handeln, liksom den något större Microrasbora erythromicron (20 mm). Jag har bara sett dem vid ett fåtal tillfällen.

            Sen finns ett antal som toppar i cirka 25 mm, t.ex. Dvärgrasbora (Rasbora maculata), Sundadanio axelrodi, Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)...

            Lättast att få tag i av de riktigt små, och definitivt lättast att odla, är nog dvärgkardinalen. Det fanns ett 30-tal på auktionen i Bollmora idag, t.ex. Det är dessutom en väldigt vacker fisk, fast det tror man inte när man ser bleka, skräckslagna, exemplar i en påse.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • SaraP
              • August 2004
              • 140

              #7
              Synd att den där första, Microrasbora kubotai, är så sällsynt. Den var fin!

              *Min Zoon*

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej SaraP !

                Djur o Sånt i Tyresö, har enl. uppgift M.kubotai hemma !
                www.bollmoraakvarieklubb.org
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • Pär J.
                  • March 2002
                  • 284

                  #9
                  Jag tycker att Boraras brigittae är den snyggaste lilla fisken, sedan är ju från om 16, 20 eller 25mm spelar så stor roll egentligen.

                  Kolla vilken butik som tar fisk från Åleds Akvarium, för de har Microrasbora kubotai. Många (bra) butiker kan ta hem det du frågar efter och borde kunna hjälpa dig med att kika efter små fiskar hos sian grossiter.

                  Lycka till med jakten och valet.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tyresö Zoo är helt klart ett av de bästa ställen som finns om man är intresserad av små, sällsynta, fiskar; de är i klass med eller tillochmed bättre än Akvarielagret. Tyresö är det enda ställe jag personligen sett kubotai. Det är bara tråkigt att jag har över en timmes resväg till Tyresö, så för mig blir det långt mellan besöken.
                    Åleds har jag hört mycket gott om, men jag har aldrig personligen varit där.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • AndreasBK
                      • December 2003
                      • 374

                      #11
                      Är det för att ge den så naturlig miljö, med stor simyta som möjligt, som du vill ha så små fiskar? Eller varför?
                      Andreas akvariesida

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Åleds har som sagt Kubotai-rasboran och odlar den dessutom. Ska ha dragit upp ett 1000-tal(?) av denna fina fisk, så kolla om du har någon butik i närheten som tar emot fisk från Åled så kan du nog få ta på dem.

                        Mattias
                        /Mattias

                        Kommentar

                        • Pär J.
                          • March 2002
                          • 284

                          #13
                          Var med vår förening på besök i Åled och passade på att köpa M. kubotai där. Helt klart ett besök för den som gillar fin fisk och en hel del ovanligare arter.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag vet inte om du frågar mig, men jag tycker helt enkelt de är roligare. Att jag kan ge dem en bättre miljö än jag kan ge stora fiskar, att de vanligen är fridsamma och går att hålla tillsammans utan att skada varandra, och oftast går att odla, är förstås en bonus.

                            Fiskar som slår ihjäl varandra så fort de får minsta chans och tillbringar tiden mellan matningarna med att stå still tröttnar man på till slut. Ungefär det tristaste jag kan tänka mig är stora centralamerikanska ciklider, stora malar, eller pirayor, som bara står och blänger i varsitt hörn av sitt oinredda akvarium (för de sabbar all inredning).
                            Been there, done that.

                            Enda nackdelarna med småfisk är att man måste titta nära för att se hur vackra de är, och att folk blir mindre imponerade av ett akvarium fullt med småfiskar än av ett med en eller ett fåtal fetto-fiskar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Platy
                              • January 2002
                              • 140

                              #15
                              Hej!

                              Har eller har haft de rasboror ni nämner här och de mått man anger verkar inte stämma trots att de finns på seriösa sidor!

                              Den mista jag har är Rasbora urophthalma den är mindre än till och med Boraras brigittae, Rasbora maculata är lite stören än då och Microrasbora kubotai blir faktiskt störst av de nämnda arterna.

                              På Zoomässan(Kungsbacka) har jag sett riktigt små microvarianter men jag vet också att bara för en eller två månader sedan konstaterade man att det fanns en fisk som är 6-7 mm lång. Vi får nog höra mer om det!

                              I övrigt vill jag gärna slå ett slag för dessa fiskar som stimmar väldigt bra och håller sig lite högre upp i vattnet. Trots att de är små har jag inte heller haft några förluster tillsammans dvärgciklider – vad jag vet....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...