Thailänsk guldhaj, eller Eldstärt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spirit
    • September 2004
    • 2

    Thailänsk guldhaj, eller Eldstärt??

    Hallå!

    Jag har just dragit igån ett akvarie på ca: 420L å behöver lite råd om fiskar...

    Mitt första val av fisk var 5st kinesiska väderfiskar (Misgurnus Anguillicaudatus), riktigt fina å roliga små djur tycker jag! =)
    Så klart så införskaffade jag en liten Plecostomus samma dag, jag har hört att de e riktigt bra på att hålla rent på alger.

    Mitt andra val var lite som en impuls tror jag, 4 st fiskar som e väldigt lika Eldstjärtar men heter Thailänsk guldhaj. De ser lika ut på håll förutom att guldhajens alla fenor är guldorangea, men när jag letede på internet så hittar jag dem inte nånstans...

    Då till mina frågor:

    1. Var kan man hitta lite info om hajarna??
    2. Hajarna e lite aggresiva inom arten men rör inte de andra fiskarna, men handlaren tyckte inte att jag skulle ha dem ihop med storfenade fiskar typ, kampfiskhane. (nån som har lite erfarenhet om det går ha dem med kampfisk?? skulle gärna villja ha en!)
    3. Skulle vara tacksam om jag kunde få råd om fiskarter vill gärna ha lite unika och fina fiskar men som är lättsköta pga att jag klassar mig som amatör fortfarande... funderar på en Harneskmal (Hypancistrus zebra) vad tros??

    Tack för svar.
    "Och ur kaoset talade en röst till mig och sade:
    - Le och var glad, ty det kunde vara värre.
    Och jag log och jag var glad, och det blev värre..."
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #2
    Kärt barn har många namn, tyvärr även eb del akvariefiskar. Andra svenska namn på denna fisk är regnbågshaj och regnbågslabeo. Det vetenskapliga namnet är Epalzeorhynchus frenatum.
    Se på t.ex.
    http://fishbase.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12069&genusname=Epalzeorhync hos&speciesname=frenatum
    eller
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=273

    Något att börja med i alla fall...

    /Ola

    Kommentar

    • Spirit
      • September 2004
      • 2

      #3
      Tack´för länkarna å hjälpen!

      Det var lite som jag trodde då, då svar det på en fråga till.
      Det stod:
      "Gamla exemplar kan dock bli rätt bitska och terrorisera övriga fiskar i akvariet."
      Så då e det väl inget att tänka på att sjösätta en kampfisk i deras miljö... =(
      "Och ur kaoset talade en röst till mig och sade:
      - Le och var glad, ty det kunde vara värre.
      Och jag log och jag var glad, och det blev värre..."

      Kommentar

      Arbetssätt...