Söker information om Pilnäbbsål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    Söker information om Pilnäbbsål

    Var härom dagen inne i min lokale zoo-butik. I ett kar med nyinkomna fiskar i (befinner sig i några dars karantän) så fanns det Pilnäbbsålar. Saken är att butiken hade inte någon info om just dessa och jag har sökt på zoopets fisksida men inte hittad en sådan fisk.

    Min fråga är nu om det är någon som har sådan simmandes i sitt kar och som kan ge mig lite information om dem innan jag tar hem de bokade Pilnäbbsålarna.

    Kan tala om att de skall stoppas ner i mitt 540 liters kar.


    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Det finns många olika arter. Några hör hemma i sött och andra i bräcktvatten. Det finns med två arter här på zoopet.




    Du kan även prova söka på google efter macrognathus och mastacembelus.
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Jag har letat en hel del efter info om Pilnäbbsålar också, ffa de från Tanganyikasjön. Verkar inte finnas mycket. Det finns en del kring de asiatiska arterna, sök på deras namn så får du en del träffar.

      Hilsen!

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Hade en sån en gång, sök på dess latinska namn macrognathus aculeatus.

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Tackar för de latinska namnen samt andra länkar. Det som dock är lite mystiskt är att i de flesta artbeskrivningar jag funnit på nätet så blir Pilnäbbs ålen allt från 25 cm och upp till 35 cm. fann även att de kunde vara agresiva mot varandra.. Hmm, zoo-butiken s att de blev ca 15 cm.. Jag tror nog att jag får gå dit igen och be dem ge mig det latinska namnet på just den de hade i sitt kar. jag vill ju inte köpa "grisen i säcken"..

          Tack förhjälpen!!
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Nu har jag varit i zoo-butiken och tagit fram det latinska namnet på den pilnäbbsål jag blev intresserad av. Efter en stunds letande fick de fram följesedeln och där fanns det.

            Mastacembelus Circumcinctus. Låter väl tjusigt? Skickar med en länk till den ålen i fall det är någon som är intresserad av den.




            Tack för hjälpen!


            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Finns pilnäbbar som blir över metern. Små arter som circumcinctus är dock utmärkta akvariefiskar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...