Hjälp med fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Hjälp med fiskval

    Jag ska snart starta ett litet växtakvarium på 29 liter som kommer designas ganska hårt till att likna ett Amanoakvarium.

    Efter lite läsande i olika utländska Aquascapingforum så lästa jag lite intressanta tankar om fiskval i växtakvarium - det är ganska kul om fiskarna kan interagera med växterna och använda dessa på ett intressant sätt. T ex Scalarer som vaktar rom på ett blad osv.

    Nu är ju inte jag speciellt fiskkunnig så jag skulle vilja ha hjälp att hitta några inte alltför vanliga extremt små firrar som kommer interagera snyggt med inredningen.

    Eftersom jag kommer ha bottentäckare tror jag mini-Corydoras är uteslutet, annars tycker jag det är ett bra exempel på en fisk som interagerar fint med akvariet och hela tiden rotar omkring och sticker in och ut från buskagen.

    Alla förslag är välkomna. Jag har faktiskt t om övervägt guppies. Färglatt är bra.

    Färgmässigt ska dom göra sig bra mot svart grus, Monoselenium-mörkgrön matta, Hydrocotyle verticillatas runda svamp-form och Rotala indicia. Bakgrunden kommer vara äkta himmel (dvs bakgrunden kommer variera ganska krafigt beroende på när på dygnet då jag plåtar akvariet som står i ett fönster).
    http://www.defblog.se
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Själv skulle jag vilja testa kardinalfisk i ett mindre växtkar, men om dom interagerar med växterna tycker jag nog inte.

    Att ha dvärgcorrys och bottentäckare ser jag inte som ett problem om du vill ha det. I mitt växtkar har jag 15 stycken viltfångade sterbai och glossostigma. Det var lite bökigt att plantera, men så fort det var på plats så bökar inte coryysarna upp det. Prova att få fart på täcket innan du sätter i corrysarna så slipper du mitt problem.

    Spontant så låter det som om du letar efter någon interessant dvärgciklid till ditt kar. Jag gillar kakadua och ap hongsloi. Med en hanne och 4 honor får du en interessant fisk som gärna leker på växterna och vaktar det intensivt mot fiender. Dom använder dessutom täta plantage som grottor och revir.

    MVH
    Magnus
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Jag hade nog valt ett mycket stort stim neontetror. Anledningen till att jag hade valt dom är att akvariet ser mer levande ut men dom tar inte upp all uppmärksamhet som tex discus eller andra färgglada stora fiskar skulle göra.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Oj.....såg inte att du snackade om 29 liters kar

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Corydoras kräver sand/grus och skall inte hållas i akvarium där de inte når ned till bottenmaterialet.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Blå limia (L melanogaster) glittrar ungefär lika tjusigt som pygmeguramis, samt plockar en massa med växterna i syfte att äta alger. Lite för hispiga för att fastna på bild, kanske. /Cecilia

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Tycker som Tropfrog att dvärgciklider är en bra idé !

              Jag skulle dock välja fjärilciklider , dess blå prickar kommer att toklysa i ditt ljus !!

              Bra dessutom att de "alltid" misslyckas med sina yngel, du slipper du strul med uppfödning De verkar åxå tåla vilka co2-nivåer som helst även svängningar !
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Vaffasen. Jag har missat alla svar här! Skäms på mig. Prenumerationen verkar inte ha fungerat, eller så rensade jag bort den för tidigt.

                Tack för alla svar!

                Dvärgciklider hmm.. 29 liter är litet.. Jag hade tänkt mig *riktigt* små fiskar för att få burken att se stor ut. Mini-Corydoras hade varit fullkomligt fenomenalt då jag gillar deras sätt. Monoselenium är ju lite "löv-aktigt", och jag har för mig att Corydoras älskar det.

                Kardinalfisk som du nämner Tropfrog Zoopettade jag faktiskt på (uhm, det lät lite porrigare än Googlade). Snygg liten firre.

                Ap hongsloi och Apistogramma cacatuoides var ju kanonsnygga. Där fick jag något att tänka på.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av defdac

                  Ap hongsloi och Apistogramma cacatuoides var ju kanonsnygga. Där fick jag något att tänka på.
                  Shit... har någon hongsloi - vem var osv - Torbjörn Hongslo himself var bekymrad över att han inte hade arten i akvariet på den tiden det begav sej...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Kolglödstetror, brinnande små tetror som blir ca 3 cm enligt akvarieguiden är oootroligt vackra, Hyphessobrycon amandae, inte som glödband utan helt klarlysande oranga.

                    Minicorys har väl mer eller mindre lämnat bottenlivet och lever högre upp i vattenzoonerna av vad jag har läst, nån får gärna rätta mig om det är fel. Mina corydoras pygmeus har iofs öppna bottenytor med mörk fin sand men de vilar lika gärna högre upp i akvariet på växterna. Deras föda består ju av smått, smått och det hittar de lika gärna när de rufsar runt bland växterna av vad jag kan se.

                    Såg också nån otroligt vacker liten minirasbora idag som var vitaktig med lysande blå ögon, skulle enligt uppgift bli ca 3 cm, utan rätt latinskt namn förstår jag att det är svårt att veta vilken sort jag menar.
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Smycketetran, Nannostomus marginatus, verkar ju trivas i rejäl växtlighet om man läser beskrivningen här på Zoopet. Och liten är den också.

                      Kommentar

                      • Supermick
                        • April 2002
                        • 248

                        #12
                        hade helt klart valt Rödmunstetror !
                        grymmt snyggt i växtakvarium (stort stim)
                        let's get wet

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Aspidoras pauciradiatus är en otroligt snygg pytte-pansarmal. Och så några Otocinclus sp. "Zebra".
                          mvh Daniel
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          Arbetssätt...