Identifiera dessa fiskar (länk)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serengeti
    • July 2004
    • 25

    Identifiera dessa fiskar (länk)?

    Hej!

    Jag kom nyligen över några stackars fiskar vilka väntade ett gruvligt öde, klubba, yxa, wc eller något liknande mardrömsscenario.

    Nå, pojkvännen räddade dem från bödeln, tog med dem på stående fot och skänkte till mig. Firrarna mår fint och tycks trivas i sin nya miljö (som bara blir bättre och bättre).

    Jag känner igen svärdbärarna och neontetrorna, men sen finns det två (möjligen tre?) fiskar som vi inte kan identifiera, trots idogt letande i fisk-katalogen här på Zoopet, samt bläddrande i böcker.

    Nu står mitt hopp till den samlade kunskapsbanken på detta forum, identifiering skulle underlätta skötseln av de små grynen.

    http://hem.passagen.se/mikkixx/fiskar1.html

    Fiskbilder 1 och 2: Firrarna är ca 2 cm, ligger inte bara på botten utan simmar också omkring i hela akvariet ibland, även i dagsljus. Munnen sitter nertill i "ansiktet" (kan man säga så?) Den verkar lite sugmunsaktig men jag har inte sett dem suga sig fast i något. De ligger ibland ovanpå lavastenen, men ratar fullständigt en rot som finns i karet. Jag har inte sett dem varken omkring eller under roten, fast där finns en liten grotta.

    Övriga fiskbilder är förmodligen samma fisk, hane och hona? Eller är det två olika fiskarter? De är ca 3 cm långa. Den ena väldigt ljust hel-orange och den andra med orangeaktig rygg, blek mage, och de båda fälten delas av en brun rand. Orange fenor. De rör sig över hela akvariet, alla skikten, och kan ibland göra riktiga spurter så man bara ser ett ljusrött streck.

    Vet någon vad det är för fiskar?
    Mvh Kicki M
  • Stollig
    • September 2003
    • 37

    #2
    Det ser ut som de övre bilderna är nån sort Corydoras och de nedre ser ut som Kopparbarb.

    Kommentar

    • Kryddan03
      • December 2003
      • 45

      #3
      De först är någon form av pansarmal. Kolla in corydoras här eller http://www.planetcatfish.com/

      De andra ser ut som kopparbarb eller närbesläktad.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jajemän!!!
        De första fiskarna är pansarmalar av typen Corydoras. Är inte hundra på just Er sort för det finns så många olika. Kanske denna:
        http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=157 men kanske inte... Men det är helt klart en Corydoras i aalla fall.
        De andra bilderna föreställer hane och hona av kopparbarb. Kolla in Klaras bilder:
        http://w1.471.telia.com/~u47104214/kbarb.htm
        Så!
        Mvh // Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Jag skulle sagt att dina bilder av kopparbarberna båda visar honor, hanarna har mörkare både rygg och mage redan ganska tidigt, sedan som vuxna blir de helröda precis som klaras bilder.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            dgqlof- tittade du på alla bilderna? På de sista ser man tydligt den röda hanen och den "bleka" honan... eller?
            Fröken näsvis // Jenny
            (fast ändå ödmjuk nybörjare steg 2!!)
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Sorry! Jag såg inte pilen med "fler bilder". Helt rätt. Bild 7 tycker jag mycket bra beskriver kopparbarber i verkligheten. Kanske kunde få Kjell att byta ut kopparbarben på artbeskrivningen till den bilden?

              Kommentar

              • Serengeti
                • July 2004
                • 25

                #8
                Tusen tack för svaren! Jag förstod väl att jag skulle få snabb hjälp.

                Jaha, kopparbarb alltså? Jag trodde det var en tetra av något slag, och letade mest bland dessa... Det var intressant, den är fin. Ingen stimfisk tydligen, kopparbarb. Skööönt... jag måste ju utöka neontetrabeståndet.

                Och en corydoras av något slag. Jag letade på planetcatfish men det var nästan omöjligt att se vilken sort jag har, det fanns ju miljoner! Eller..nåja, många många. Det blir väl enklare med identifikation när de blir lite större, jag har nog ungfisk. Eller 2 cm kanske räknas som yngel? Finns det något snitt hur stor en pansarmal blir som vuxen? Eller är det så olika att det är omöjligt att veta om man inte vet exakt vilken man har?

                Jag är mycket glad att få veta vad jag har för firrar i alla fall, då kan jag läsa in mig på skötsel och utfodring. Tack.
                Mvh Kicki M

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Instämmer med tidigare talare om att det är kopparbarb och Corydoras. Kopparbarben håller inte ihop i täta stim, det är sant - men de kommer att trivas bättre och vara roligare att kika på om du har ett gäng. 3-4 hanar och 4-5 honor livar upp nästan vilket kar som helst!! Otroligt trevlig och vacker fisk, enligt mitt tycke.

                  Att identifiera Corydoras är en hel vetenskap. Eller en halv snarare, en del är inte vetenskapligt beskrivna och har andranamn som Corydoras C03. Verkar som om de dessutom håller på att splitta Corydoras i flera olika släkten, beroende på hur nosen ser ut och och hur stora de blir. Just nosens form kan ge dig en ledtråd till vilka de kan vara, går att utesluta rätt många med den metoden. En del blir rätt stora, andra är pyttesmå. Din tror jag är en mellanvariant, så någon cm till ska de nog kunna växa. Honorna är nästan alltid större och rundare än hanarna.

                  Hilsen!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ett rätt bra sätt att identifiera Corydoras är att gå till denna site:
                    http://www.corycats.com/
                    klicka på Corydoras, och titta igenom alla bilderna.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Tack Azur för en kanonlänk!! // Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...