Fengäddor runt Malmö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola paul
    • March 2003
    • 432

    Fengäddor runt Malmö?

    Hej, undrar om någon vet vart det finns Fengäddor runt Malmö?

    Såg ej några i Söndra Sandby...

    Mvh Ola
    Ola Lindeberg.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    grossisten Akvarieteknik ( www.akvarieteknik.se )har några sorter fengäddor inne ,du kan be din lokala akvariebutik att beställa nån/några till dig.
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Ola paul
      • March 2003
      • 432

      #3
      Hej ray,

      Vill inte börja med en fengädda på 20+ unta vill vara med under den lilla perjoden med, då var det bara "Bichir Lapradi" VF som vart i lämplig storlek 10-15cm just nu. Är alla fengäddor lika i beteénde förutom de varierar lite i stolek? Denna blev iförsig ganska stor hade varit bättre om den hade stanat på runt 30cm och inte 50...

      Frågde om Fengäddor för jag följer trådarna Annorlunda fiskar och en del andra på Ciklid.se där Fredrik har skrivit om deras "dödsrullning" som även krokodiler gör.
      Men Ormhuvudena är min lika aktraktiva och dom fanns även i mindre storleker där.

      Vad är skillnaden i beteende bland Ormhuvud och fengäddor?
      Har fötstått att det är enklare att hålla flera st ormhuvud av samma art är fengäddor...?

      Mvh Ola
      Ola Lindeberg.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        på ABI Zoo (eller ABC Zoo eller vad dom nu heter) vid Lorensborg hade de inne förra veckan, är inte så hemma på fengäddor, men har för mig det var Delhezi och Senegalus, men är inte säker. De hade oxå nån sorts lungfisk

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Aahhh, tack Matnil.
          Hur stora vart dom ungefär? Såg du vad de kostade?

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • Ola paul
            • March 2003
            • 432

            #6
            Skulle vara bra om det tittade in någon "nörd" är i tråden nu, för är på väg dit för köpa någon av dem!

            Frågan är fungerar de med Blåciklider och nuvarande Tuppar?

            Mvh Ola
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

            Kommentar

            • Ola paul
              • March 2003
              • 432

              #7
              Var där nyss, alla var 20+.
              Vill som sagt vara med under uppväxten=) Men där var Lungfisk i lite under 20cm och en Muräna...

              Mvh Ola
              Ola Lindeberg.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

              Kommentar

              • ray
                • January 2002
                • 954

                #8
                Ola paul:Jag tror inte att fengäddan på bilden är endlicheri och inte lapradi som det står:
                http://www.akvarieteknik.se/privat/produkt.asp?intProdID=49266&MENY=2
                Min endlicheri var köpt som delhezi .
                Jag tror att det blåciklider och tuppar kan fungera med fengäddor (några år iaf),har mina med tilapia och rödciklider
                ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                Kommentar

                • Ola paul
                  • March 2003
                  • 432

                  #9
                  ray, jo tänkte det med. Dom jag såg på Zooäfferan hade nog gått i ett kar några år för nu när jag tittar på tumstocken så var det nog mer 25+ men men.

                  Dina Channa bleheri är ju hur snygga som helst!
                  Du har ju fengäddor också så kan förklara vad skillnanden är mellan Ormhuvud och Fengäddor?
                  Det jag vet är att ormhuvud kommer från SA och Fengäddor från Afrika. Fengäddor är kanske mer svårlekta i akvarium eftersom de är svara att hålla flera st av samma art?

                  Är sugen på att byta ut Tupparna mot mossambicus. Då bler karet i det stora hela som Fredriks (FI,s)

                  Mvh Ola
                  Ola Lindeberg.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Ola paul
                    Är sugen på att byta ut Tupparna mot mossambicus. Då bler karet i det stora hela som Fredriks (FI,s)
                    Härmapa.
                    Skämt åsido, mossambicus är fräna och mina fungerar än så länge riktigt bra med fengäddorna. Rekommenderas varmt.

                    I övrigt så håller jag med ray om att det troligtvis fungerar bra med fengäddor tillsammans med blåciklid. Matningen kan bli knepig om blåcikliderna gillar samma mat men i övrigt så borde det gå bra.

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Ola paul
                      • March 2003
                      • 432

                      #11
                      Det svåra är bara att få tag på dom.
                      Härmapan Ola Nämen man blir så inspererad utan fiskarna du skriver om Fredrik.
                      Har börjar kolla på Ormhuvud, ni kan inte svara på frågorna om vad skillnaden mellan Fengäddor och Ormhuvud är rent beteénde mässigt?

                      Mvh Ola
                      Ola Lindeberg.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Jag har ingen egen erfarenhet av ormhuvudsfiskar men om jag har förståt rätt så skiljer de sig rätt kraftigt från fengäddor. De är iofs båda två rovfiskar, långsmala sådana, och de andas luft, men undra just om inte ormhuvudsfiskar är mer lika ciklider än fengäddor beteendemässigt? De bildar väl par och tar hand om sina yngel, vad jag har förståt så har de även bra syn och tigger mat vid framrutan osv, sedan är de väl rätt aktiva av sig och simmar runt i vattenmassorna. Är de inte rätt aggressiva också eller är det bara micropeltesen kanske?

                        Hur som helst så tror jag inte att de är så lika fengäddorna. Fengäddor är rätt lugna och bottenorienterade fiskar som egentligen inte är aggressiva alls föutom möjligtvis mot artfränder och just vid matningen då de kan hugga efter lite vad som helst pga sin dåliga syn.
                        Personligen så tycker jag att fengäddor är mer lik ödlor än andra typer av fiskar, ibland traskar de liksom fram med de skumma bröstfenorna och ibland ser det ut som att de vädrar "i luften" efter något ätbart då de sträcker på sig och trycker upp framkroppen med dessa underliga fenor. Sedan använder de ju simblåsan som en slags primitiv lunga också och enligt vad jag har läst så drunknar de rätt snabbt om de inte tar sig upp till ytan med jämna mellanrum, däremot så ska de kunna leva i ett tiotal timmar uppe på land om det är lite fuktigare luft. Märkliga fiskar. Och givetvis intressanta enligt min mening.

                        Men ormhuvudsfiskar verkar helt klart också intressanta, kanske t.o.m. ännu mer intressanta, det är utpräglade rovfiskar och det verkar vara betydligt mer drag i dessa fiskar jämfört med de rätt sävliga fengäddorna, jag skulle gärna testa något mindre ormhuvud.

                        Mvh Fredrik
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Ola paul
                          • March 2003
                          • 432

                          #13
                          Får väl börja leta efter små ormhuvud nu då. Channa bleheri som ray har var fin... Har för mig att channa obscura inte blir så jädrans stor heller? Vet ni om dom växer snabbt?

                          Borde gå att hålla ormhuvud till de iaf är 20+ med Blåciklder och kanske mossambicus?

                          Mvh Ola

                          Ola Lindeberg.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                          Kommentar

                          • ray
                            • January 2002
                            • 954

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Ola paul
                            Det svåra är bara att få tag på dom.
                            Om du menar mossambicus så går att beställas från Akvarieteknik.
                            Har börjar kolla på Ormhuvud, ni kan inte svara på frågorna om vad skillnaden mellan Fengäddor och Ormhuvud är rent beteénde mässigt?
                            Det är svårt då det är stor beteende skillad mellan olika ormhuvud och även mellan olika fengäddor, tex bleheri är aktiva,tigga mat och snälla medan gachua är skygga och mycket aggressiva och vill inte ha nån annan ormhuvud i närheten.
                            När det gäller fengäddor är endlin mycket aktiv och kommer fram och tiggar mat så fort den ser/känner att jag är i rummet ,på andra plats kommer senegalus och sen delhezi...ornat..retro på sista plats.

                            ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                            Kommentar

                            • Ola paul
                              • March 2003
                              • 432

                              #15
                              Låter som bleheri skulle passa mig fint
                              Jo, akvarieteknik hade Mossmbica ciklid inne, är det samma fisk som Mossambicus då? 4-6cm blir ett gäng av dom då 6st? Vill helt ha fler honor än hanar ju.

                              Ska nog inte förhasta mig av inköpet av Ormhuvud/fengäddor eftersom det är rätt bra att få igång mossambicusarna först...
                              Är bleheri ett ovanligt ormhuvud?

                              ray, har du testat ormhuvud tillsammans med fengäddor, såfall hur blev resultaten. Självklart får de vara ungefär lika stora då...

                              Mvh Ola
                              Ola Lindeberg.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                              Kommentar

                              Arbetssätt...