Djuphavsfisk frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    Djuphavsfisk frågor.

    På ett zoo här i Gävle har dom en djuphavsfisk. Den är ca.30cm lång.
    Den är dom en ål. Den har en slank ojämn "svans". Huvudet är stort med små ögon. Den har ganska stora tänder. Vad kan det vara för fisk?
    Alla djuphavsfiskar jag har sett har vari mins 1m. Är det möjligt att ha ett sådant monster i ett normal stort akvarium?
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag tror inte ett ögonblick på att de har en faktisk djuphavsfisk i akvarium - de är nästan omöjliga att hålla i akvarium. Om man nu skulle kunna få upp dem levande.

    Från beskrivningen skulle jag gissa att fisken du sett är en drakgoby: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=382
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      fan azur va snabbare, men jag tror precis som Azur att det är en violett goby å ingen djuphavsfisk.

      violetta gobys skall ha bräckt vatten vid den storleken.
      fish r friend

      Kommentar

      • Hummer
        • June 2003
        • 417

        #4
        Jag ska ner på zoo i dag. Så jag kan fråga efter namnet då.
        Life's for my own, to live my own way
        Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
        Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

        Kommentar

        • kafe
          • March 2003
          • 99

          #5
          lol det är ej en djup havs fisk lol

          Kommentar

          • Fishy
            • February 2004
            • 53

            #6
            Skulle vara intressant att höra om det överhuvudtaget är möjligt att ha djuphavsfisk i akvarium. I så fall undrar jag om de kan "vänjas om" eller om man måste ha tryck i akvariet?
            VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Tramitochromis intermedius
            Glasmalar

            Kommentar

            • ShadowDawn
              • August 2003
              • 313

              #7
              Jag såg ett program för ett tag sedan då det var en man som hade djuphavsfiskar i akvarium i forskningssyfte.

              Akvariet bestod till större delen av tjock plåt och var konstruerat nästan som en tryckkammare.
              Det behövdes även en kylanläggning (för där långt nere i djuphaven är det kallt).

              Man fångade fiskarna genom att skicka ner robotar som när dem fick syn på en fisk använde sig av stora plaströr för att suga in fisken i en av de många akvarium som satt på sidan av roboten.
              I dessa akvarium behölls trycket och fiskarna exploderade inte när dem kom upp till ytan.

              Slutsats, det krävs rejäl utrustning och fiskar till dessa akvarium kommer att bli ofantligt dyra eller i princip omöjliga att få tag på om man inte fångar dem själv. Och att fånga själv kräver ännu mer utrustning vilket kommer att göra att det blir ännu dyrare.
              Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De kan leva utan högt tryck, men har de simblåsor tar det veckor att anpassa dem till lägre tryck - den tiden har man inte när de måste fångas med fälla eller ubåt, utan istället tar man upp dem i trycksatta behållare. Djur utan gasfyllda håligheter i kroppen går dock att ta upp rätt snabbt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Fishy
                  • February 2004
                  • 53

                  #9
                  Bizarr svårighetsgrad alltså, men det vore tufft. Tex en "fangtooth" med lyse på skaft i ett akvarium om natten.
                  VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
                  Labidocramis "Golden"
                  Tramitochromis intermedius
                  Glasmalar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...