Kan de vara i samma akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SilverChair
    • April 2004
    • 30

    Kan de vara i samma akvarium?

    Hej! Jag tänkte starta ett nytt fräscht akvaium:-160 och just nu håller jag på att planera vilka fiskar som ska finnas med i tanken. Jag har kommit fram till att ett stim scalarer skulle vara vackert och ett stim diskusfiskar, och nu kommer min fråga: Går dessa två arter att ha tillsammans i ett akvarium. Utan att man riskarerar bråk mellan dem?
    Tacksam för svar! MVH /Anders
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Japp, det går fint. Det är dock rekommenderat att scalarerna är mindre/mycket mindre än diskusarna eftersom scalarer äter mycket snabbare och effektivare än vad diskusarna gör vilket kan medföra att de blir utan mat.

    Min åsikt är dock att du ska vänta med skalar tills diskusarna blir större (antar att du köper ungfisk). Detta pga maten samt att det blir mer enhetligt med bara diskus.
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • Patrik_Tq
      • November 2003
      • 674

      #3
      Ska du ha scalare och diskus i ett 160l kar????
      Ingen av dom funkar i ett så litet kar tyvärr.

      Gold? Sånt har jag bara i bilen

      www.audis3.se

      Kommentar

      • nynick
        • January 2004
        • 165

        #4
        Du kan halla ett lek par av Diskus i 160 liter men inget mer tyvarr. Skalarer blir aldeles for hoga, man ser inte sa ofta fullvuxna Skalarer men dom ar ordentligt stora. Min storsta hane ar over 20cm lang o sakert 35 cm hog och verkar inte ha slutat vaxa an!

        Du kan ju kopa ett gang Discus o lata dom vaxa upp i ditt 160l men det kommer inte att ta mer an hogst ett ar innan du maste skaffa storre. Du kommer aven att fa byta vatten troligen varenda dag i ett kar av den storleken for Diskusar ar ena riktiga grisar nar dom ater.

        Kommentar

        • MikaelE
          • December 2003
          • 350

          #5
          Tycker gott man kan hålla 5-6 stycken ungfiskar (till 15 cm kanske) i ett såpass litet kar, fast iofs, då blir det svårt att ha scalar tillsammans.

          Ang. att dom grisar ner när dom äter, vad grundar du detta på? Hur ser det ut när dina äter? Vilket foder?

          Det enda jag märker som skiter ner är när tex räkmix osv tinas upp och sprids men det är ju fodrets fel.
          Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
          Skriv gärna kommentar!

          Kommentar

          • SilverChair
            • April 2004
            • 30

            #6
            Hej igen! tack för alla svar! Jag menade inte att jag skulle ha ett 160 liters akvarium, ni får ursäkta om jag rörde til det för er men jag skulle göra ett kortkomando i medellandet så att det blev ett akvarium där, men det misslycades som ni ser, och istället så blev det 160 som kan tolkas som 160 liter. Men så va inte fallet Jag tänkte mig nog ett större kar, dock utan skalarer eftersom jag nu har lärt mig att de blir så stora men diskusarna skulle jag nog kunna ha tror jag, funkar de tillsamans med ett vackert stim med neontetror montro?

            Kommentar

            • MikaelE
              • December 2003
              • 350

              #7
              Antingen neontetror, men kardinaltetror rekommenderas oftare till diskus, varför vet jag ej eftersom de är två väldigt liknande arter. Dock är kardinalerna otroligt mycket finare än neon, men till ett högre pris.
              Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
              Skriv gärna kommentar!

              Kommentar

              • Ola paul
                • March 2003
                • 432

                #8
                Låter du Kardinalerna/neonerna växa upp tillsammans med Discusarna så är chansen stor att det ska fungera. Men man vet aldrig eftersom kardinaler/neoner är så slanka. Sattsa istället på någon mer högryggad Tetra. Ex. Citrontetran,sorgmateln, diamant ja finns hur många som helst.

                En Scalar som är 35cm hög? Måste väl vara en Altum då?

                Mvh Ola
                Ola Lindeberg.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #9
                  det behöver inte vara en altum det kasnske är en ovanligt hög vanlig sådan.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...