En massa frågor,tyck till!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coolafisken
    • March 2004
    • 40

    En massa frågor,tyck till!

    Har några frågor:o)

    Fråga 1:Vad för Ph värde ska guppy ha?
    Fråga 2:Hur kollar man ph värdet?
    Fråga 3:kan man ha palettciklider med guppy?
    Fråga 4:hur många yngel kan en guppyhona få under ett år?
    Fråga 5:hur ska man göra så att dom flesta guppy-ynglen överlever?
    Fråga 6:Vad krävs för att odla ancistrus?
    Fråga 7:`Kan man köpa en hona till min stora ancistrushane?,blir det yngel då?Eller kan nån annan fisk äta upp ancistrus-ynglen?Jag har guppy,black molly,två stora långsträckta pansarmalar(tror de heter corydoras corydoras??)och en vändmal och två segelfensmolly + några neontetror.


    Jag vill jättegärna ha svar på frågorna och skulle bli väldigt glad om många kunde svara på mina frågor för jag vill gärna veta!
    Om man inte frågar så får man ingenting veta!
    Så nu frågar jag
    /CoolaFisken
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    1/ Ph 7-8

    2/med en testkit. Finns att köpa i alla akvarieaffärer.

    3/Det kan jag inte svara på, troligen inte.

    4/de föder ungefär var 4e vecka.. olika mängder yngel.

    5/Sätt in den gravida honan i ett yngelkar, när hon har fött släpper du ut henne.
    Mata guppyynglen med krossat flingfoder, t.ex.

    6/En grotta med genomströmning, ett par ancistrus.. :S
    vissa leker av sig själva, andra är svåra.
    Har en tråd om detta..
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24265

    7/Japp, du kan köpa en hona, guppysarna och mollysarna tror jag käkar så fort de kan.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fråga 1:Vad för Ph värde ska guppy ha?

      Använd ditt kranvatten.

      Fråga 2:Hur kollar man ph värdet?

      Don't bother. Använd ditt kranvatten. Du har inga fiskar med speciella krav.

      Fråga 3:kan man ha palettciklider med guppy?

      Japp, fast de äter ynglen.

      Fråga 4:hur många yngel kan en guppyhona få under ett år?

      Vet ej. Gissningsvis 4-5 kullar om cirka 10 - 20 yngel.

      Fråga 5:hur ska man göra så att dom flesta guppy-ynglen överlever?

      Lyfta ut guppyhonan till en yngelkasse och låta ynglen födas där, och inte släppa ner ynglen i akvariet förrän de är såpass stora att inte paletterna kan äta upp dem.

      Fråga 6:Vad krävs för att odla ancistrus?

      Vet ej, har aldrig ägt en ancistrus.

      Fråga 7:`Kan man köpa en hona till min stora ancistrushane?,blir det yngel då?Eller kan nån annan fisk äta upp ancistrus-ynglen?Jag har guppy,black molly,två stora långsträckta pansarmalar(tror de heter corydoras corydoras??)och en vändmal och två segelfensmolly + några neontetror.

      Neontetror är yngelätare, mycket skickligare på att plocka guppy/platy/molly yngel än vad paletterna är. Om de rör ancistrusyngel vet jag inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Dina långsträckta pansarmalar heter kanske Callichthys callichthys? I sådana fall är de nog det största hotet. Risken är inte bara att de tar ynglen, utan att de äter upp äggen innan de kläcks. Det vill till att hannen har en bra grotta eller liknande så äggen är säkra tills de kläcks. Men det är inte alls säkert att dina malar kommer att förstöra för ancistrusarna. Det är möjligt att hannen kan försvara sina små, och malarna kanske inte gillar att äta ancistrusyngel eller helt enkelt inte bryr sig om dem...

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Fråga 6:Vad krävs för att odla ancistrus?
          Fråga 7:`Kan man köpa en hona till min stora ancistrushane?,blir det yngel då?Eller kan nån annan fisk äta upp ancistrus-ynglen?Jag har guppy,black molly,två stora långsträckta pansarmalar(tror de heter corydoras corydoras??)och en vändmal och två segelfensmolly + några neontetror.
          6: En av varje kön, ett akvarium med god cirkulation och en grotta. Dessutom behöver du plats för ynglen 40-150 st... de bör ha ca 1 liter vatten per yngel för att växa någorlunda.
          7: Du kan beställa en vuxen hona på en djuraffär... yngel blir det säkert så småningom.. ibland direkt!
          Jag tror att dina Corydoras blir ett hot mot rom och ev yngel, vändmalen lär säkert också käka små nyfödda Ancistrusar... dessutom var min vändmal en fena på att stjäla rom från Multispinosacikliderna... så ....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...