Fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    Fiskar?

    Tips på fiskar jag kan ha i ett:

    160 liters kar?
    40 liters kar?

    //fridden

    ps. jag är intresserad av fiskar såsom slöjstjärtar i 40 liters karet..

    Hur många slöjstjärtar kan man ha i ett 40 liters kar med ett par riktiga växter och pump ??

    Och kanske svärdbärare i 160 liters karet??

    //FinaFisken
    =)
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Slöjstjärtarna är nog lite stora för det lilla karet...

    Du kan ju satsa på en grupp svärdbärare (typ 8 stycken), nån stimfisk i annan färg + nån pleco eller mal och kanske några pansarmalar eller praktbotior..

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Slöjskjärtar är tyvärr inte lämpliga för någon av dina kar. Dom kräver mycket mer yta.

      Svärdbärare kan du ju ha i det stora och kanske några platy och guppy. Då kan du välja mellan ett stort utbud av färger på dom med. Några anctriusmalar och några siamesiska algätare hade nog passat fint i med tycker jag.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Hej FinaFisken!
        Jag håller med om att slöjstjärtarna blir i största laget för det lilla akvariet, och dessutom vill de som alla guldfiskvarianter helst ha lite kallare vatten än vi brukar ha i våra akvarier. Däremot är svärdbärare ett bra val till 160-literskaret. Mitt råd är att du går till biblioteket och lånar någon bra akvariebok för nybörjare. Där kan du läsa om vilka fiskar som är lättskötta och vill ha sådana förhållanden du kan ge dem i ditt akvarium. Kolla vad de vill ha för vatten, temperatur, inredning, och foder. Och inte minst viktigt: hur stora de blir! Om de är fredliga eller aggressiva kan också vara bra att veta, liksom om de är stimfiskar eller inte. Detta är inte så krångligt som det kanske verkar, bara man blir lite insatt i ämnet. Det är bra att ha mycket växter (helst snabbväxande arter) i början, och inte alltför mycket fiskar. Tänk på att växterna vill ha bra med ljus. Finns det en akvarieförening där du bor är mötena där det bästa och trevligaste stället att lära sig hur det fungerar med akvarier. Man behöver absolut inte vara någon expert för att vara med, risken är bara att du blir det efter ett tag. Lycka till!

        Olle

        Kommentar

        Arbetssätt...