Lättodlad/lättlekt fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Prova att söka på snäcklekare inte snäckletare.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • matt.is
      • April 2003
      • 361

      #17
      Snäckskalslekare - Japp
      L Multifasciatus, är nog den mest lättodlade snäcklekaren (fisken) över huvudtaget om den får rätt levnadsförhållanden.
      Det går dessutom bra att föda upp ynglerna på söndersmulat torrfoder...

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

      Kommentar

      • Wedquinna
        • May 2003
        • 88

        #18
        Måste bara gå tillbaka till inlägget om att guppys är sönderodlade.. Visst är dom det om dom inte är viltfångade, helt klart, men vilka lättodlade fiskar är inte det om dom är födda i fångenskap?! Se på platyn, svärdbäraren, mollyn, kampfisken osv. Dom är alla sönderavlade/överavlade.. Tycker alla som föder upp fiskar bör söka sig till viltfångat, framförallt om man ska föda fram de arter som är vanligast förekommande. Självklart finns det ju även här undantagsfall.

        Men jag tycker helt klart att du kan testa snäcklekaren, guppyn, svärdbäraren, platyn eller varför inte kampfisken? Tycker du ska ta och kolla runt lite själv och hitta en fisk som du förälskar dig i. De flesta fiskar leker bara dom får rätt levnadsförhållanden. Men som sagt, kolla runt lite så du hittar en firre som faller dig i smaken för det kan vara lite tråkigt med en fisk som man odlar bara för att det går lätt. Det blir så mycket trevligare om det är en fisk man verkligen gillar!!!

        Mvh
        /Lina
        Mina åsikter är just bara åsikter...

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #19
          Hej fiend.
          Har hört att akvariefisken på haga har VF guppy inne nu.

          OM du ska ha snäcklekare så har jag L.Multi yngel till bra pris. Det kommer dock ta länge tills de är könsmogna.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          Arbetssätt...