Fengäddor??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #16
    Att fengäddan simmar vid ytan hela tiden beror på att den är hungrig och jag tror att dina 5-6cm elefanter blir mat för fengäddan.
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #17
      Fengäddor är inte ute och simmar särskilt mycket, det är väldigt lugna fiskar som oftast ligger still på sin favoritplats eller glider omkring nere på botten om något intresserar dem. Mina senegalusar är dock ganska sociala och sitter man alldeles framför karet så brukar de komma fram till rutan och titta på en, är de sedan väldigt hungriga så simmar de fram och tillbaka vid framrutan, den största senegalusen går även att handmata, den har kass syn men väntar man ett tag så lokaliserar den det väldoftande matstycket och kommer och tar det ur händerna.

      Jag matar mina 1-3ggr i veckan och då ganska rejält så att alla får ta del av maten utan onödigt bråkande, de blir rätt ivriga vid matning och biter ofta till andra fiskar av bara farten om de befinner sig för nära maten, de sliter och rycker i maten och får två fengäddor tag i samma matstycke så kan det gå hett till... men jag har aldrig sett någon bli direkt skadad så jag tror inte att det är så farligt som det ser ut.

      Jag matar mina med:
      sej/torsk/abborr-filé
      räkor
      mygglarver
      oxhjärta
      krill
      räkmix
      maltabletter

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Danne_Manne
        • February 2004
        • 34

        #18
        Tack för svaren Men ska jag köpa en så får det väll bli en liten, har ingen lust att riskera nått med elefanterna.
        Brukar det förekomma små ungdjur i handeln? Typ 8-10cm?

        Kommentar

        • ray
          • January 2002
          • 954

          #19
          Det är vanlig med 10cm fengäddor i butikerna ,lite större gäddor är oftast inbytes fisk som folk har tröttnat på .
          ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

          Kommentar

          • MichaelE
            • June 2002
            • 903

            #20
            Min P.senegalis meridionalis är alltid uppe och simmar, ibland när det är mat hugger den någon annan fisk, ibland råkar en hugga min stora öronål, då blir det slaggsmål mellan dom två, öronålen vinner nästan alltid.
            Men nu senegalisen fått något problem med ena ögat, men det är inget större problem eftersom den jagar med hjälp av sitt goda luktsinne.
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

            Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

            Kommentar

            • Danne_Manne
              • February 2004
              • 34

              #21
              Ok! Får väll spana lite då eller lägga in en beställning!

              Kommentar

              • Danne_Manne
                • February 2004
                • 34

                #22
                En sak till! Det verkar som om fengäddor är ganska vanliga, är det nått som har blivit populärt på senare år eller? När jag var yngre jobbade jag 6år i en zoo butik med massor med ovanliga malar rovfiskar mm. Men jag har aldrig tidigare kommit i kontakt med Fengäddor.Det var 7 år sen och fisk intresset har legat lite vilande tills för ca 1år sen.

                Kommentar

                • anli
                  • October 2002
                  • 654

                  #23
                  Funderar på att eventuellt ha en fen gädda tillfälligtvis i mitt amazonkar, i väntan på att jag startar igång en afrikansk flodbiotop.
                  Men tänkte på mina coroydoras metae, finns det nån risk att den ger sig på dom? Om den är 15 cm tex...
                  Vilken typ av fisk är i farozonen, i karet håller jag 2 stora (20+ cm) chokladciklider, diverse L-malar (+10 cm), stora långsträckta pansarmalar, mindre pansarmalar och en liten black ghost.
                  Anders Lindersson
                  Anders Akvariesida

                  Kommentar

                  • Datate

                    • August 2003
                    • 620

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Danne_Manne
                    Fengäddan jag såg var ca 20-25cm och kostade 140:-i Örebro.
                    Jaså? Var är det du har sett en sådan i Örebro?

                    Själv brukar jag ganska ofta besöka både Akvariekällaren och BraZoo, men där har jag aldrig sett några fengäddor vad jag kan minnas...!?
                    MVH /Erik

                    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                    Kommentar

                    • MichaelE
                      • June 2002
                      • 903

                      #25
                      Om du vill ha så kan du nog bara be dom ta hem e till dig, många affärer tar inte hem ovanliga fiskar för att dom inte vill riskera att dom inte får dom sålda.
                      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                      Nu med både salt och sött .
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                      Kommentar

                      Arbetssätt...