Kulfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puffbum
    • January 2004
    • 85

    Kulfiskar

    Hej alla akvarienerdar!
    Finns det nån mer än jag s om e helt såld på kulfiskar i alla dess former. Dessa små freaks diskuteras ytterst sparsamt.

    Har sedan länge haft några åttor.
    Har dessutom nyligen införskaffat två columesus assellus, och igår så inhandlades en pytteliten tetraodon lieurus.

    Funderar på att köpa en tetraodon lineatus inom kort. Vet inte riktigt var jag skall ha den. För det första blir den nästan en halvmeter och sedan är det inte vidare smart att ha flera kulfiskar i samma kar, så med detta i beaktning så krävs nog en ny tank först.

    Sedan undrar jag om någon vet var det i detta nu finns columessus assellus i handeln till försäjlning. Gärna i sthlm. Skulle nämligen vilja ha några till.

    Således. Om du/ni finns därute som har/har haft ellr bara tycker dessa småufon är lika coola som jag, så börjar det bli dags att öppna och hålla igång en kulfisktråd.

    Nu kommer väl säkert någon att påpeka att det viss finns sådana trådar, då under bräckvatten. Sure, jag har läst dom, men de är gamla och handlar mest om slamkrypare och just bräckvattenfiskar. Jag vill dra igång en om specifikt kulor.

    Haka på om vad ni vet och tycker. Feed me, med andra ord.

  • Miga
    • January 2004
    • 15

    #2
    Hej!
    Tycker mycket om denna typ av fisk,
    har dock inte så stor koll på arter o.dyl.
    Tror att vi har två sydamerikanska sötvattenskulfiskar,
    samt två dvärg.

    Hade först 2 stycken i sällskapsakvariumet,
    men fenorna på de andra fiskarna gick åt,
    så numera bor dom i ett 100l.
    "Dvärgarna" har fått flytta in i hörakvariumet,
    och har ännu inte ställt till med något.

    Kulfiskarna tillhör, tillsammans med malar,
    mina favoriter.
    Har kollat runt här efter info och tips,
    så det är himla kul att det finns fler som
    uppskattar dessa figurer.
    Men, som sagt,
    är nybörjare .

    Har du dina i artakvarium eller tillsammans med andra fiskar?

    Mvh

    Kommentar

    • Puffbum
      • January 2004
      • 85

      #3
      Ännu e mina relativt små, så de går tillsammans allihopa med en stor vacker eldstjärt som förväxlar sig själv med en revhaj. Tre praktbotior och fyra Ctenopoma Acutirostre (afrikansk klätterfiskar), samt en mal och tre Botia striata. Således har jag inga sköra småfiskar som de kan ge sig på. Tanken är nog att åttorna skall ner i ett stort bräckvattankar snart tror jag. Ärligt talat vet jag inte hur jag skall ordna det rent praktiskt framöver, vem som skall bo var osv. Jag vill liksom både ha ett bräckvattenskar smatidigt som jag inser att jag inte kan hålla min klätterfiskar i mitt nuvarande 100 liters (om jag nu skall behålla dom). Problemet är som för många fler idéer än vad jag har akvarium till.

      Det enda som är säkart att jag kommer att separera de olika arterna kulisar inom kort.

      Var har du/ni köpt era dvärgar, samt vet du var jag kan få tag i columessus assellus, alltså den andra sorten du har. Jag köpte mina sådana rätt nyligen som en chansning. De hade bara tre kvar. De var uppenbart sjuka och jag påpekade det i affären men ansåg mig inte ha nått val än att köpa dem och hoppas på att de skulle klara sig.

      En av dem dog bara någon timme efter hemkomst, ytterliggare en dog nu inatt, medan den tredje har återhämtat sig och blivit frisk genom min medicinering. Men jag skulle vilja ha tre fyra till inom kort så att det kan bli en liten söt klan i karet. Vet du var jag kan hitta dem så skriva gärna det samt då även dvärgkulfiskarna. Jag har hört om dem men aldrig sett dem på mer än bild.

      Kommentar

      • Miga
        • January 2004
        • 15

        #4
        Vad tråkigt att dom var krassliga!
        Vi har ju fått problem med lernaea,
        men inga utav kulfiskarna har (turligt nog) drabbats.

        Vi bor i närheten av Trollhättan och har köpt våra
        utav Morgan Thorsson, Morgans fisk och foder.
        Han hade den större varianten tidigare,
        och tog nyligen hem "dvärgarna" på prov.
        Dom är helt underbart söta!

        Problemet med fiskar och ideér verkar vara att få plats till att förverkliga det hela........
        Känner verkligen igen mig i problemet med hur man skall "dela"
        upp plats och kar.

        Berätta gärna om "åttorna",
        hur dom är i temperamentet o.dyl,
        har nämligen,mig veterligen, aldrig sett en sådan "i livet",
        utan bara "grön kulfisk" samt de vi har.


        Kommentar

        • Puffbum
          • January 2004
          • 85

          #5
          Åttorna ja. Mina ögonstenar. Det mysiga med just kulisar är de, förutom sitt småbissara utseende, beter sig jävligt roligt. Närmar jag mig akvariet kommer de direkt till den sidan jag befinner mig och tittar på mig. De till och med simmar efter fingert om jag drar det försiktig längs rutan. Dom e verkligen skitnyfikna. Dom e som egna individer på nått lustigt sätt som inga andra fiskar kommer i närhetan av. Just nu är åttorna ngt större än min ensamma peruan, men det kommer att ändra sig. Åttorna blir inte stärre än ca 7-8 cm medna den sydamerikanske blir uppåt en 13-15 cm. Men den är i gengäld ngt snällare. Egentligen skall man ha åttorna i ngt saltat vatten. Jag hade det tidigare men just nu går de i rent sötvatten, och de verkar må hur bra som helst ändå. Däremot tror jag att de flesta sorter av kulfiskar, bortsätt från den sydameriaksna funkar eller i flera fall kräver ett bräckt vatten för att må som bäst. Min dröm är att ha ett mangroveträsk men sprutfiskar och kulfiskar snart. Problemet är bara hur jag skall lösa det med övriga fiskar. Känns lite kymigt att ha en eldstjärt på 10 cm gåendes i 100l när alternativet faktiskt finns att kasta ned honom och alla de andra i ett 320 kar där de kommer att stormtrivas. Men återigen då blir det inget mangroveträsk. Jag vet kanppt ut eller in. Kanske skall jag nöja med mig fiskarna jag har och låta dem bo större helt enkelt så får jag skjuta på bräckvattendrömmen ett tag till.

          Kommentar

          • Miga
            • January 2004
            • 15

            #6
            Hej!
            Tänkte lägga i hop "trådarna" och svara här.
            Det där med antal och mobbning är nog inte helt långsökt,
            dom blir nog helt enkelt "tuffare" i grupp.
            Jag tycker dom är helt fantastiska att titta på när dom
            "snurrar" runt som en liten helikopter/humla och plirar med sina små ögon.
            Det blir nog inga "åttor" för mig trots allt,
            tycker det verkar lite knepigt med bräckt vatten.
            Blev lite förvånad över att mina "peruaner" skall bli såpas "stora",
            trodde inte att dom skulle bli mer än 5-8 cm.
            Där ser man,
            kanske tur att jag bara har två i 100l..........
            Ett mangroveträsk låter häftigt,
            om det blir av får du visa bilder!

            Betalade 105 resp 39 styck för mina fiskar.
            Mig veterligen har han ingen hemsida,
            men om du har e-post reg. skall jag maila hans mobilnr till dig.
            Fast du borde nog kunna få tag på fiskar på närmare håll,
            han tar dom genom grossist.
            Skall förmodligen dit på tisdag (öppet 3 dgr/v).


            Kommentar

            • FatClimber
              • July 2003
              • 18

              #7
              Jag tycker att kulfiskar är helt underbara (och saltvattensvarianterna jag såg när jag dök i Australien var fantastiska).

              Min tanke var att införskaffa någon slags kulfisk till mitt 150-liters-akvarium. Den jag för närvarande siktar på är just kulfisk nr 8 (Tetraodon biocellatus). Så alla erfarenheter av den här fisken är välkommen! (eller tips på andra kulfiskarter)

              - Söt- eller bräckvatten (olika källor påstår olika saker, finns det något sätt att ta reda på vad som verkligen är sant?). Där jag såg att de såldes hölls de i sötvatten.
              - Hur många exemplar skulle jag kunna ha i 150 liter?
              - Planen är väl att bara ha kulfiskarna och en eller två malar av något slag. Finns det annars någon annan fiskart man kan ha tillsammans med åttorna?

              Kommentar

              • Puffbum
                • January 2004
                • 85

                #8
                FatClimber!

                Var såg du åttor till salu?
                Hursomhelst, jag har just nu mina åttor i sötvatten, men det är nog inte att rekomendera i längden. Det är en bräckvattenfirre och jag kommer inom kort att förpassa dom till sitt rätta element. Jag tror du kan sikta på att ha en tre-fem st i ditt 150 kar. Inte mer.

                Kommentar

                • FatClimber
                  • July 2003
                  • 18

                  #9
                  Hur vet du att det är en bräckvattensfisk? Jag såg åttorna i Västerås...

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    åttor är sötvatten, inte brack.

                    http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=25175&genusname=Tetraodon&sp eciesname=biocellatus
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Puffbum
                      • January 2004
                      • 85

                      #11
                      Har också läst denna info, men samtidigt går det inta att förringa att i samtliga akvarieaffärer här i sthlm så säljs de i bräckvattenkar, och personligen tror jag att det är främst yngre individer som kan gå lite var som, medan de äldre kräver en viss salthalt. Trots allt lever de i gränslandet mellen flod och hav där halterna kan växla beroende på skiftande förhållanden. Jag hävdar alltjämt att de är att föredra att hålla dem i ett bräckvattensakvarium.

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        #12
                        Ok. personligen litar jag blint på fishbase. Skriver de utryckligen "not a brackish water fish" ser jag ingen anledning att misstro dem.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Puffbum
                          • January 2004
                          • 85

                          #13
                          Det tyska folket litade också blint en gång. Jag tror man skall tänka kritiskt och väga för och emot, framför att gå runt och lita blint på saker och ting. Men hej, det e ju bara vad jag tycker.

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            • November 2002
                            • 1595

                            #14
                            lol. kul att du jämför en vetenskaplig web, där fångstplatser och vatten dokumenteras för varje art, med Hitler och Nazi-tyskland
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • gosatta
                              • December 2002
                              • 2669

                              #15
                              åttorna går ju låångt upp i amazonas så visst finns dom i rent sötvatten även så med vissa av dom asiatiska som går i mekong floden där det inte finns en gnutta salt.
                              /Mats Åhrman
                              http://www.gosatta.org
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com
                              http://www.ciklid.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...