Grym fisk avel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonhajen
    • January 2003
    • 78

    Grym fisk avel!

    Hej!
    Alla pratar om Paroonhajar och att det är en olämplig akvariefisk, men jag tycker mer synd om alla olika odlingsvarianter av slöjsjärt som golfboll, bubbelöga mm. Jag tycker fiskarna ser hemsla ut och dom verkar inte må särskilt bra! En kompis till mig som jobbar på zooaffär säjer också att dödligheten på slöjsjärtar är ca 40procent pga den hårda aveln...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Att paroonhajar är olämpliga beror på att de blir stora och kräver jätteakvarium (på åtskilliga tusen liter). Dvs t.ex. som att placera en ardennerhäst i en spilta för en ponny.
    Detta med olika avelsvarianter är en helt annan sak och det blir meninsglöst att jämföra.
    Om en art (oavsett) vilken har 40% dödlighet i en zooaffär så byt affär, det handlar om vanskötsel - tvärtom skulle jag nog vilja påstå att slöjstjärtar generellt är mycket tåliga med minimal döddlighet. Då är i så fall vanliga fiskar som neon- och kardinaltetra betydligt känsligare och har större dödlighet (dock oerhört långt från 40%, kanske 1-2%) än t.ex. slöjstjärt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...