Pansarmal eller Botia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Pansarmal eller Botia?

    Har två stycken fiskar som kallades långsträckt pansarmal ( http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=342 ) i affären. Jag har dock letat både här och på planetcatfish, men inte hittat någon som ser ut som mina. Så råkade jag se botiorna här på zoopet, och det är exakt som botian som mina ser ut.

    nu undrar jag om det finns några säkra tecken för att skilja dom åt, så att jag kan lista ut vad jag egentligen har.

  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    japp, fota fisken så kan vi säga vilken det är.
    fish r friend

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Har sån dålig kamera tyvärr och dom är bara framme när det är mörkt/skymmning .... ska fortsätta försöka, mne jag har försökt dagligen i en månad å inte lyckats :/

      Kommentar

      • lottiz
        • December 2003
        • 429

        #4
        Jahapp, mina pansarmalar visade sig vara pakistanbotior efter att experten varit här.

        Jag hade planerat att flytta dom till mitt andra kar, men där går en praktbotia... kommer det att fungera ändå?

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Ursprungligen skickat av lottiz
          Jag hade planerat att flytta dom till mitt andra kar, men där går en praktbotia... kommer det att fungera ändå?
          Ingen aning, men jag vet av egen erfarenhet att praktbotiorna blir mycket trevligare i ett stim (om man har stort nog akvarium).
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • IdaKorneliusson
            • January 2004
            • 8

            #6
            Jag har haft ett pakistanbotiepar och ett praktbotiepar i samma kar och det har varit helt fredligt.

            Kommentar

            • lottiz
              • December 2003
              • 429

              #7
              Så bra, tack för era svar=))

              Kommentar

              • lottiz
                • December 2003
                • 429

                #8
                Gah, tja, jag får tusen olika bud från alla nu. Kan någon här hjälpa mig att identifiera fisken? Nog ser det väl ut som en pakistanbotia?

                http://w1.736.comhem.se/~u73610237/

                Tyvärr är bilderna riktigt kassa, jag har en sån himlans dålig kamera...

                Den är bara aktiv om natten/skymningen. Den är silvergrå och svart. Den ena har rött "skägg" och den andra har vitt. Den ligger mest gömd i grottor, men gräver gärna ner sig i sanden också. Den äter både flingfoder och artemia. Vid något enstaka tillfälle har den ena varit aggressiv mot fiskar som kommit in i grottan. Dom två håller inte ihop i stim, utan simmar var och en för sig (så vitt jag kan se). Dom är uppskattningsvis 7-8cm långa och runt fyra år gamla. En mycket kvick simmare.

                Snälla, hjälp mig!

                Kommentar

                • ray
                  • January 2002
                  • 954

                  #9
                  Det är pakistanbotia du har.
                  ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    Visst är det pakistan-botia du har. Precis som praktbotian trivs den bättre om den får gå i ett litet stim.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • lottiz
                      • December 2003
                      • 429

                      #11
                      Ahh, va skönt att äntligen veta... det var som att dela lägenhet med en främling när man inte visste vad det var.

                      Hur många bör man ha? Jag har nu 2 i 375l.

                      Kommer dom att bli jobbiga mot andra fiskar när dom blir fler?

                      Dom har precis börjat bli lite mindre skygga, kommer det bli bättre om jag skaffar fler?

                      Vad är deras favoritmat?

                      ingen som har lite tips?

                      Tack, tack, tack för att ni hjälpte mig få reda på vad det var=))

                      Kommentar

                      • Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

                        #12
                        De kommer att bli lite mindre skygga å vara framme oftare då i stim känner de sej trygga...

                        Mina älskar mysis...
                        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                        Kommentar

                        • lottiz
                          • December 2003
                          • 429

                          #13
                          Vad är mysis?

                          Kommer dom inte tracka mina andra fiskar om dom blir tuffare? (men visst vill jag att dom ska känna sig trygga å må bra)

                          Kommentar

                          • patrick
                            • November 2003
                            • 178

                            #14
                            Det är ingen pakistansbotia dom har mycket smalare och mer ränder!!!!
                            Patrick

                            Kommentar

                            • JE
                              • January 2002
                              • 719

                              #15
                              Det är det visst, kallas även för yo-yo i andra länder på grund av mönstret som bildar flera Y på sidorna.
                              Men de är ena riktiga rackare på att sno åt sig all mat.

                              Mvh Janne
                              http://www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...