Har du information om "Pilnäbb"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bydlo
    • December 2003
    • 20

    Har du information om "Pilnäbb"?

    Jag hittade en "Pilnäbb" hos den lokale akvariehandlaren och funderar på att införskaffa en men finner ingen information om den här på zoopet. Ska man söka på nåt annat namn? Nån som har information om denna art? Kan man ha den i ett 240L sällskapsakvarium tillsammans med guppys och guramis? All info mottages tacksamt.
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    #2
    Det latinska namnet för pilnäbben är "Macrognathus" sen finns det flera olika sorter. Sök på google.se så hittar du säkert information om just den sorten du vill ha. Pilnäbben har en tendens att sluka en och annan guppy om den bli hungrig, så är du rädd om dina guppysar kanske det inte är ett så bra alternativ.

    Det finns info om eldålen på zoopet, det är väl en sorts pilnäbb har jag för mig: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=385

    Lycka till!
    //Karro & Johan

    Kommentar

    • ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

      #3
      Alla pilnäbbar är väl bräckvattens fiskar, om jag inte har fel.
      Dessutom kan du kan räkna med att dina guppys kommer att slukas.
      Du säger gurami bara, du vet inte vilken sort?
      Är det dvärggurami kommer den också att slukas.
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        Nej alla är inte bräckvattensfiskar. Jag har sett sötvattenspilnäbbar i zooaffären och min kusin har också en sötvattens art. Men det finns säkert för bräckvatten också.
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • ShadowDawn
          • August 2003
          • 313

          #5
          De må kallas "Sötvattensmuräna", men de trivs bäst i bräckvatten.
          Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

          Kommentar

          • zdybnet
            • December 2003
            • 406

            #6
            Nej det är inte en sånn jag menar. Jag pratar om denna:

            http://www.o-fish.com/DirektoriIkanTawar/M_aculeatus.jpg

            Macrognathus aculeatus
            //Karro & Johan

            Kommentar

            • panzerkat
              • November 2003
              • 170

              #7
              jag har en pilnäbb, den ger sig inte på guppyn. möjligen hanarna eftersom dom är mindre. däremot har 10 sebrafiskar gått åt. den har även tagit kål på fjärilsciklider. man ska inte ha dom med små fiskar och bara en åt gången.

              sök på tanganyikaål istället så får du info.

              min är i sällskapsakvarium just nu, men ska flytta till ett eget då den vill ha ph 7,5-9. äter mygglarver och gillar mörka vrår och rötter. äter även ur handen, så dom är riktigt tuffa av sig.

              tänk på att den blir 45 cm i vuxen ålder, det tar några år, men var beredd på att du blir tvungen att skaffa ett stort akvarium längre fram eller sälja den.

              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

              Kommentar

              • zdybnet
                • December 2003
                • 406

                #8
                panzerkat, du verkar ju ha lite vana av sånna här små saker, vet du hur pass bra dom kommer överens med kulfiskar? Den fisken jag skickade en länk till blir inte lika stor som tanganyikaålen, och dom sa i affären att den bara tar små små fiskar.
                //Karro & Johan

                Kommentar

                • panzerkat
                  • November 2003
                  • 170

                  #9
                  Ursprungligen skickat av zdybnet
                  panzerkat, du verkar ju ha lite vana av sånna här små saker, vet du hur pass bra dom kommer överens med kulfiskar? Den fisken jag skickade en länk till blir inte lika stor som tanganyikaålen, och dom sa i affären att den bara tar små små fiskar.
                  beror på hur stor kulfisken är. sen är ju kulfiskar rätt aggressiva så att dom kan hävda sig.
                  men är fisken 3 cm lång o inte särskilt fyllig stryker den nog med.
                  fast kulfisken kan ju blåsa upp sig när den blir ilsken, det borde nog skrämma slag på pilnäbben...
                  jag har inte haft kulfiskar själv, men är den inte för liten borde det funka. alla pilnäbbar vill dock inte bräckvatten, finns ju flera arter, så kolla upp det först. (kulfiskar vill ju ha det)
                  black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                  Kommentar

                  • zdybnet
                    • December 2003
                    • 406

                    #10
                    nah, fast min kula blåser inte upp sig + att han är för sötvatten som den pilnäbben jag har spanat in. så vi får se hur det blir med det :P

                    //Karro & Johan

                    Kommentar

                    • panzerkat
                      • November 2003
                      • 170

                      #11
                      jaja, lycka till iallafall. om kulfiskan är över 5 cm och pilnäbben är ett ungt exemplar funkar det nog säkerligen.
                      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                      Kommentar

                      • MichaelE
                        • June 2002
                        • 903

                        #12
                        Pilnäbbar går att få mycket tama, min äter ur handen och är framme helatiden.
                        Så om man vill ha en rolig och personlig fisk ska man absolut köpa en pilnäbb.
                        Men som panzerkat säger behöver dom ett stort kar, min eldål blir ca 80-100cm lång(har aldrig sett en så stor).
                        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                        Nu med både salt och sött .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                        Kommentar

                        • panzerkat
                          • November 2003
                          • 170

                          #13
                          Ursprungligen skickat av MichaelE
                          Pilnäbbar går att få mycket tama, min äter ur handen och är framme helatiden.
                          Så om man vill ha en rolig och personlig fisk ska man absolut köpa en pilnäbb.
                          Men som panzerkat säger behöver dom ett stort kar, min eldål blir ca 80-100cm lång(har aldrig sett en så stor).
                          jo, dom är faktiskt riktiga personligheter...är dom unga är det lugnt med ett kar på typ 100 liter, men växer gör dom ju. tror inte min pilnäbb blir lika kraftig som en eldål dock.
                          black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...