praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Margit
    • November 2003
    • 94

    praktbotia

    Ska man ge praktbotior något att "bita" på? Har dom tänder som behöver slipas ner eller?
    Marie
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    I vilt tillstånd så äter praktbotiorna sniglar. De har liksom hullingar i främre delen av munnen som de fäller ut, syns tydligt på större exemplar. Ger mina botior levande sniglar med skal dagligen, varvat med vanlig fiskmat. Sen så älskar de att mumsa i sig sprulina-tabletterna som jag ger malarna. De "skjuter" ju liksom hål på dem, såsom de "skjuter" hål på sniglarnas skal.

    Kommentar

    • Margit
      • November 2003
      • 94

      #3
      Jag har ju 2 praktbotior & i samma akvarium har jag 2st. stora äppelsnäckor. Men dom låter dom bli.
      Vad för sniglar kan man köpa till dom.?
      Marie

      Kommentar

      • Mogwai
        • November 2002
        • 3021

        #4
        De sniglar som jag har att mata dem med är små sniglar ( kan ej namnet på dem ) men de brukar finnas på växter och så som man köper nytt. Blir ca 5 mm som störst, spiralformade á kanelbulle i skalformen.
        Vet ej hur stora snäckor / sniglar med skal som de tar i vilt tillstånd, men min största botia är ca 12-14 cm stor.
        Tänkte försöka att få tag på lite större snäckor att odla och ge dem. Sådana med konspiralskal och som blir ca 1 cm stora. Lite mera mat åt botiorna så att säga.

        Kommentar

        • Margit
          • November 2003
          • 94

          #5
          jag får väl börja köpa lite sniglar, en del affärer ger ju bort dom. Dom anser ju att det är ohyra.
          Tack för svaren!
          Gott Nytt År!
          Marie

          Kommentar

          • Mogwai
            • November 2002
            • 3021

            #6
            Gott Nytt till Dig med !!
            Nu ska jag hem och skrapa stenar fria från sniglar, de har fullkomligt exploderat i yngelkaret liksom. Lite väl många däri, så det kommer att bli knatterkonsert i stora karet ikväll. Tjohooo

            Kommentar

            • Fiskfantasten
              • October 2002
              • 72

              #7
              hur stora kar har ni ere praktbotier i ?
              MSN:Emil_l3000@hotmail.com
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73005

              MVH//EMIL

              Kommentar

              • Mogwai
                • November 2002
                • 3021

                #8
                Mina ( det så kallade Björnligegänget ) har jag i ett 250 liters, och en liten botia som håller på att växa till sig så att han platsar i "Björnligegänget", och som går i mitt 70 liters. Han ska få en liten kompis idag så att han slipper att vara ensam.

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Jag har 15 stycken Praktbotior i ett 375-liters akvarie. Matar med Rödamygg, Spirulinatabletter, Flakes mm. Den minsta botian e 3cm å den största nästan 20..

                  Kommentar

                  • Margit
                    • November 2003
                    • 94

                    #10
                    jag har 2st i ett 220l.akvarium.Dom är väl ca 4-5cm.
                    Marie

                    Kommentar

                    • chrille_91_3
                      • December 2003
                      • 409

                      #11
                      msn: christianedlund1@hotmail.com
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                      Kommentar

                      • Messier
                        • January 2004
                        • 187

                        #12
                        Hej !

                        Jag har fyra Praktbotior,som jag har haft sen mer än 10 år tillbaka.De största ligger emellan 15-20 cm. Jag ger dem och de andra fiskarna i karet Hikari pellets,som de äter med förtjusning.
                        Dessutom vill jag slå ett slag för PakistanBotian,som jag även har fått avkomma efter...!!!
                        Mvh Jan

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                        Kommentar

                        Arbetssätt...