Vad säger ni om detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knorrhane
    • October 2003
    • 89

    Vad säger ni om detta?

    Jag har ett 222litersakvarium som snart har varit igång en vecka.
    I helgen ska jag åka och inhandla 2 ung-diskus jag har bokat i en djuraffär. Jag ska också köpa 3 siamesiska algätare.
    Jag ska även flytta ett guldfjärilsciklidpar, 8 neontetra, 1 ancistriusmal, 5 mini-pansarmalar(blir typ max 3cm) och 2 siamesiska algätare.
    Sedan ska det gå några veckor och efter det funderar jag på att inhandla ett till fjärilsciklidpar (vanlig sort). Detta tror jag ska fungera bra men kan jag ha ett pallettciklidpar i detta akvarium?
    Mvh:Richard
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    skippa palletterna å köp 2 discus till
    corydoras.

    Kommentar

    • darkside
      • November 2003
      • 165

      #3
      Tror att det blir bättre om du skippar paletterna o istället satsar på nån apistograma

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Jag tycker du ska skaffa fler diskusfiskar och hålla det så, dels för att så vitt jag vet så trivs dom bäst i ett artakvarium, dels kommer dina neoner att bli till levandefoder åt diskus och andra stora ciklider. Tänk också på att diskusar liksom scalarer är långsamma och inte alltför smidiga simmare och bör därför hållas tillsammans med mindre livliga fiskar. Snabba och aggressiva (revirhävdande) ciklider går nog heller inte ihop med diskus. Men gör du det som hjärtat säger!
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          att dina tetror skulle bli mat till discusarna tror jag inte en sekund på så det behöver du inte vara orolig för. dock så håller jag med gurkan skippa palletterna och skaffa två discus till dom är stim fiskar och speciellt när dom är små.
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • knorrhane
            • October 2003
            • 89

            #6
            Ok då ska jag skippa palletterna!
            Diskusen jag ska köpa finns det bara 2 stycken av eftersom de var lite för små än vad djuraffären egentligen hade besällt så djuraffären reklamerade dem (de fick behålla dem fast slapp betala).
            Jag känner dom på djuraffären eftersom jag har praoat där. Egentligen skulle ingen få köpa dem förns de vuxit till sig lite men de gör ett undantag för mig=) Jag får köpa dem för 150kronor styck. Vilket jag tycker är ett mycket bra pris!
            De är ungefär 7cm långa. Jag ska ta kort på dem när jag får hem dem och så ska jag göra egordning min hemsida och lägga bilder på dem där! Jag har även tänkt att köpa fler diskus (av en annan sort) lite senare när de har ett större sortiment. Då får jag ge 400kronor styck för dem. Det är rätt mcyket pengar. Fast alla fiskar man köper där( Fyra TAssar) är i mycket bra kondition och är mycket vackra=)!

            Mvh:Richard

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Tycker inte att du ska köpa de Discusarna. De kommer inte trivas bara två st. Är det första gången du har discus kommer du få problem att dra upp de till vuxen storlek, särskillt om de bara är två och om du har de med andra fiskar. Vänta tills du har pengar till att köpa en större grupp. Tycker också det var dyrt för två små Discus. Leta rätt på en odlare istället för en affär, det brukar vara billigare och man får bättre hjälp.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • knorrhane
                • October 2003
                • 89

                #8
                Jag har hittat många bra odlare men ingen i närheten av Linköping.
                Själv är jag bara 15år (inget körkort) och mamma och pappa har inte lust att åka så långt för att köpa fiskar! Men jag ska köpa fler diskus om typ 2 veckor till mina 2 diskus! Så då blir de ju en liten grupp. Tror du inte det funkar eller?
                Men det var de små jag har tänkt att köpa som kostar 150kronor styck det är väl i alla fall billigt? (det tycker i alla fall jag).
                Men de som är några cm större kostar 400kronor styck och det är ju rätt mycket.

                Mvh:Richard

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Okej, två veckor klarar de nog. Tycker inte 150:- är billigt om det rör sig om två fiskar som inte ska säljas som två om du förstår vad jag menar, de har ju inte heller betalt något för fiskarna.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  Arbetssätt...