Hårdaste fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    • October 2003
    • 232

    Hårdaste fisken?

    hittade nån sida med en massa rovfiskar, verkar ju finnas en del fulingar. Vilken är den hårdaste av dom hårda? och då bara såna som går att köra i ett någorlunda normalt akvarium, kanske svårt att avgöra men man kan ju försöka
    .
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Måste väl nästan vara jaggan???
    kilo för kilo så kan kanske Melanochromis chipocae vara nåt, sen så har vi ju allla troffar.

    Kommentar

    • mrgreed
      • August 2003
      • 13

      #3
      Parachromis Managuense?
      Inte en chans...
      Antagligen är det den fisken jag huserar just nu Parachromis Dovii.
      Nandopsis Festae och Citrinellum/Labiatum ligger nog rätt bra till också.Managuense har inte mycket att sätta upp mot dessa fulingar i.a.f det vet jag av egen erfarenhet.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • masse_86
        • January 2003
        • 301

        #4
        Hehe...detta är ett mycket oseriöst svar men jag var bara tvungen!

        Den hårdaste fisken måste ju vara stenfisken!!! Men det är ju en saltvattensfisk och är extremt giftig!!!
        Det mesta går att fixa själv!!!
        //Masse

        Kommentar

        • Magnus W
          • March 2003
          • 247

          #5
          Tuffaste fisken per kilo fisk måste väl ändå vara någon av snäckskalslekarna.
          Jag har t. ex några Lamprologus stappersi som inte tvekar att anfalla min hand om jag sticker ner den i akvariet. Otrologt kaxiga små firrar.

          -- MW
          Plats här för fyndig signatur

          Kommentar

          • VF
            • October 2003
            • 2

            #6
            Crenicichla jegui eller nån annan stor crenicichla måste vara hårdast.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              jag gissar lätt på nån art amphilopus, Trimac, Festae, Citrinellum eller Labiatum.

              Jag har personlig erfarenhet av snäckslals-lekare, Crenicichla, Amphilopus-arter och jaggor. Jaggorna är lätt mesigast. sen är snäcskalslekare 100% attityd, men de har inget att backa sin attityd med. Crenicichlor kan vara onda, men mest inom arten. Amphilopus-arterna däremot bara hatar och dödar _allt_. Iallafall mina. Sen hjälper det ju att de blir stora och grova.

              Troffar och malawis, dom e liksom som ett förortsgäng på stan, ja sure dom e ettriga å jobbiga å har potential att döda, men bara i grupp och det är mycket krusiduller runtomkring. en fet Amphilopus är mer som en gammal ärrad tungviktsboxare som är på dåligt humör efter en kväll på krogen... det är mycket kraft bakom men kanske inte så jävla smidigt

              ojoj det här blev värsta filosofiska inläget om olika fiskars sätt att vara agressiva på, tack gud för alkohol.
              fish r friend

              Kommentar

              • mrgreed
                • August 2003
                • 13

                #8
                >Orm
                Du glömmer Dovii..annars håller jag med till 100% ;-)

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  jamen ja har inte nån egen erfarenhet av dovii ju!
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    • August 2003
                    • 13

                    #10
                    Det går att lösa jag har yngel:-)

                    //Danne

                    Kommentar

                    • Kalejdoskop
                      • January 2003
                      • 323

                      #11
                      Jag håller med om att Citrinellumen är en god kandidat.. vi har fem småttingar av citrinellum och små yngel brukar gömma sig i grottor dom första dagarna åtminstone.. men dessa krabater var framme direkt och bara nyfikna, inte rädda. Redan första dan började dom spänna upp sig mot varandra.. idag fick vi nästan se ett liplock, mellan yngel som är ca 2 cm... så jag lägger min röst på denna rovfisk.
                      Akvarist - javisst!

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Sebracikliden är rejält jobbig, det är nog den ciklid som har ställt till med mest oreda av de ciklider jag har provat på. Citrinellumciklider är också ena knepiga rackare, de är allmänt kända för att vara extremt aggressiva och till skillnad från jaguarcikliden så verkar det stämma även då de inte leker. Jag hade en ensammen hona som gick till attack så fort man bara doppade fingertopparna i karet och jag tvingades hålla undan henne med håven för att inte bli biten då man skulle fixa något i karet... Hyffsat jobbigt i längden. :P

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • sundelin
                          • October 2003
                          • 232

                          #13
                          dom här firrarna ser ju ganska hårda ut!!

                          http://www.predatoryfish.net/ibforums/index.php?act=ST&f=18&t=45118&s=8f7d6ab25f6d3359c0 77faceae9fe3dd
                          .

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            #14
                            Ursprungligen skickat av orm
                            Jaggorna är lätt mesigast.
                            Mesiga kanske inte är rätt ordval... Min erfarenhet är bara att de aldrig lägger det första slaget, men blir de väl attackerade så backar de inte en millimeter utan ser snabbt till att få undan angriparen, ofta helt utan att använda våld utan bara genom hot. Bättre än så kan det väl knappast bli?
                            Detta är förövrigt en av anledningarna till att jag tycker att jaguarciklider är en fantastiskt tacksam ciklidart att hålla i akvarium. De dominerar karet totalt men utan att skada andra fiskar. Det är bara leken som kan vara problematisk i övrigt så är de helt fantastiska firrar.
                            ...lite reklam... Hehe ;D

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              • August 2003
                              • 13

                              #15
                              >F1
                              Jo men nu handlade ju tråden om dem "hårdaste" fiskarna och då räcker det inte att bara hota;-)

                              Topp 5
                              1 Dovii
                              2 Festae
                              3 Citrinellum/Labiatum
                              4 Trimaculatum
                              5 Dem tuffaste malawicikliderna typ Auratus med flera...

                              Mvh
                              Danne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...