Platy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fanny
    • November 2003
    • 8

    Platy yngel

    Igår fick jag/min platy yngel.
    Vad gör man av dom så dom inte blir uppätna?
    Ingen yngelbur har jag heller.
    Har dom just nu i en glasburk.
    Hur långt tid dröjer det innan man kan släppa i dom i akvariet och ge bort?
    /Fanny
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    Om du vill att de ska överleva i akvariet så får du se till att det finns mycket växtlighet och andra gömställen. Men du får ändå räkna med att de flesta blir uppätna.

    Om du vill låta dem växa upp någon annanstans så är en glasburk alldeles för litet. Du kanske kan hitta en plastback eller något annat. Helst 10 liter eller större. När du stoppar ner dina yngel så tar du vatten från det akvarie de kom ifrån. Sedan måste du byta lite vatten (10-20%) varje dag om du inte har ett filter som rengör och syresätter vattnet.

    Platyyngel brukar växa långsamt så du får räkna med en månad innan de är stora nog att klara sig med vuxna fiskar. Så fort de är för stora för att slinka in i munnen på din största fisk är det lugnt. Förutsatt att du bara har snälla fiskar som platy, molly, guppy och liknande.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Oeekje
      • July 2003
      • 14

      #3
      Jag köpte ett yngelbur för 24;- som jag har i akvariet - där stortrives de.
      Jag hittar alltid yngeln i min java mossa - så den gillar de.
      Eller bakom/ovanpå mitt innerfilter :-)
      Oeekje
      3 x

      Kommentar

      • lillajag
        • November 2003
        • 5

        #4
        Hej!
        Jag fick platy yngel för ca 1 månad sen. Jag har dom i ett yngel kar. En plast burk är nog för litet att ha dom i. Om du har dom i akvariet så kan du ju göra mkt grottor eller gömställen.
        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...