Fisk i akvariets toppskikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Excido
    • September 2003
    • 144

    Fisk i akvariets toppskikt

    Hej !

    Jag söker efter förslag på livliga stimfiskar som håller till i akvariets toppskikt.

    Den enda jag känner till och som jag själv haft är sebrafiskar. Men det måste väl finnas fler.

    Förslag mottages med stor tacksamhet.

    M v h,
    //E

    //E

    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    bilbuksfiskar/stänktetror.
    fish r friend

    Kommentar

    • Excido
      • September 2003
      • 144

      #3
      Tack så mycket.
      Dom ska jag kika närmare på.

      //E
      //E

      Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Både bilbuk och stänktetra hoppar. Bilbuken kan tom "flyga" korta sträckor. Bara så att du vet det och inte låter täckglaset ligga på sniskan.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • kia
          • August 2003
          • 366

          #5
          Stänktetror verkar kul. Jag tittade på ett gäng sådana idag. De lägger sin rom över ytan, t.ex. på täckglaset. Sedan vakar de över äggen och håller dem fuktiga genom att stänka vatten på dem. De såg jättekul ut! De måste ha lätt för att leka. Det här såg jag i ett akvarium i en zoo affär.
          Nybörjare, Nivå II .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

          Kommentar

          • Morpheus
            • February 2003
            • 673

            #6
            Jag harlite erfarenhet av bilbukar. De hoppar väldigt bra. Jag hade fem stycken(vilket är för lite) och de dog ganska snabbt eftersom de hoppa ur karet och torkade. Detta märkte jag inte förän de var snustorra. Det hände när jag trimma växter. Men jag har sett ett stort gäng, kanske på 15-20 st i ett kar på akavrieaffären där jag bor, och då var det väldigt livliga. Så skaffa ganska många av denna fisk då de är finare att titta på och att det själva känner sig tryggare i större stim.
            Mvh Anders

            Kommentar

            • kampfisken
              • September 2003
              • 666

              #7
              Kan själv rekommendera guppy (men då i ett stim på 30 stycken för att det ska bli något), tigerbarb och blodtetra är också väldigt livliga ytfiskar. Vill man ha lite större fiskar är alla typer av molly väldigt sociala, nyfikna och levnadsglada, förvisso är de väl inga utpräglade ytfiskar men de brukar för det mesta ligga rätt högt upp. Har själv ett stim på ca. 40 dalmatiner- och silvermolly i mitt 170L och de är hur roliga som helst att ligga i soffan och titta på. Är också mycket lätta att "tämja", kan sticka ner handen och klia dom på ryggen! Hoppas du fick lite mer förslag. PS. Hur stort är ditt akvarium?
              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

              Kommentar

              • Excido
                • September 2003
                • 144

                #8
                Jag är lite inne på bilbukar dom verkar helsköna. Fast då är det ju det här med hoppandet, det blir ju vissa öppningar i täckglasen för slangar och värmare (elkabel), så där får man nog tänka till. Men, djur brukar kunna överlista dom mest genomtänkta lösningar ganska lätt. Ni som har haft bilbukar hur har ni gjort?

                Stänktetror verkar ha ett väldigt interessant beteende, det skulle vara kul att ha sådana också. Det är väldigt lätt att till bredden fylla ett 280 liters med fina roliga intressanta fiskar.

                Guppy, nja dom e' fina men sådana hade jag som liten och nu tror jag att jag "hoppar" dom så att säga.

                Tack,
                //E


                //E

                Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                Kommentar

                • gosatta
                  • December 2002
                  • 2669

                  #9
                  Bilbukar är grymma fiskar men köp inte för få! under 1+ stycken blir dom rätt skygga och rätt "stissiga" Gärna över 20 då blir dom riktigt orädda å käkar ur handen på dig.

                  Visst dom hoppar grymmt bra men det är ju bara att ha ett bra täckglas, tänk dock på att lägga nått extra över det lilla avkapade hörnet som ofta finns för även fast det är litet så brukar dom kunna träffa det endå jag har bara en svamp liggandes där funkar aldeles utmärkt.
                  /Mats Åhrman
                  http://www.gosatta.org
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com
                  http://www.ciklid.se

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    jag har drottningrasbora, de är aldrig vad jag kan se på bottnen..de h¨åller sig i mellan/övre skiktet hela tiden..otroligt vackra, och mina stimmar hela tiden nästan trots att de inte har nåt hot...
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Ola paul
                      • March 2003
                      • 432

                      #11
                      Jag har Jättedanior!
                      Helt klart dom tuffaste och livligaste stimfiskarna jag har haft.
                      Dom simmar hela tiden vid ytan. Ett tag försökte dom simma in i utsprutet av pumpen hehe såg roligt ut=)
                      Fina färger också faktiskt.
                      Dom blir iförsig rätt stora, max storleken är 15cm har jag läst.
                      Mina är ca 5cm.

                      Mvh Ola
                      Ola Lindeberg.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                      Kommentar

                      • Excido
                        • September 2003
                        • 144

                        #12
                        Jag har väl tänkt på något mindre stimfisk med en maxlängd på c.a 5-7cm
                        och då i ett stim om ett tjugotal i allafall helst fler (ju mindre fisk desto fler). Man får väl fylla på tills det verkar lagom.

                        Det där med svampen lät smart, det behöver ju inte vara mer avancerat.

                        Hur går bilbukar med andra fiskar, jag har gurami, platy, svärdbärare och ett stim neontetror sen förut plus lite bottenfiskar. Jag tänker väl på matningen främst, är dom väldigt skygga eller tar dom för sig vid ytan, det kan bli ganska trångt.

                        Drottningrasboran ser också väldigt fin ut. Den är ju också rätt liten så man kan ha många av den.

                        //E
                        //E

                        Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          #13
                          har du ett rejält stim med bilbukar kommer de vara livliga och framåt å klara sig superbra. kan varmt rekomendera dem.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • matt.is
                            • April 2003
                            • 361

                            #14
                            Koppartetror är livliga och håller till vid ytan, och hanarna är revirhävdande.
                            Jag fick dock göra mig av med dessa eftersom mina stora scalarer berättade att de ville ha lite mera lugn och ro....
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Furelltetra...den är inte så livlig men håller sej i det övre regionerna...
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...