Sötvattens muräna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Sötvattens muräna

    Nån som har nån erfarenhet av dessa djur???
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    Lucipher: dom är grymt svåra att ha säger vissa och andra har inga problem med dom, Somliga säger att dom inte är riktiga sötvattens fiskar.

    Alltså många frågetecken runt dom här fiskarna, behöver dom salt när dom blir äldre, behöver dom salt hela tiden, frågorna är många.

    Om du känner att du absolut vill ha en ål liknande fisk/Muräna , kolla in Synbranchus marmoratus. jag har en just nu och den verkar livlig och tålig, blir ganska lång men är inte speciellt grov, min är 20cm och grov som en tunn daggmask just nu, ser ut som en orm.

    //Marcus

    Eller läs på allt du kan om Sötvattens muräna.

    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Synbranchus Marmoratus är en mal, glömde nämna det :P

      bilden här på zoopet är väldigt intet sägande om fiskens form

      //Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • Crille_d2
        • February 2003
        • 300

        #4
        Jag har en lite muräna på ca 10cm och grov som en liten daggmask.

        Han går ensam i ett 54 l akvarium och verkar trivas väldigt bra. Dock så bytar jag vatten ofta ( 1/3 i veckan ) plus att jag tillsätter några matskedar salt.

        Han äter räkor, röda mygg, små daggmaskar. Det är ingen rädd fisk och är väldigt lätt att handmata.

        Letar reda på ett favoritställe, kanske trycker in sig i en sten eller en rot och så så ligger dom där med huvudet utanför och betraktar omgivningen.

        Jag tycker att fisken är väldigt personlig och är klart värd alt jobb man lägger ner.
        Mvh//Christofer
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

        Kommentar

        • Texasboy
          • September 2003
          • 74

          #5
          Muränan är klart läcker...har haft en som är en halvmeter.
          Lever länge utan mat...men bör ju matas för det...
          Äter endast då man har släckt ner ljuset i tanken...

          Har hört att dom tillhör bräckt vatten....
          /Anders26
          720L
          10stPirayer
          1st BlackGhost

          Kommentar

          Arbetssätt...