Palett ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    Palett ciklid?

    Ja hade jag vetat vilken kategori av fiskar den till hör så hade jag inte skrivit här ..Jag har en fråga .. har en hona och en hane som inte verkar gå ihopa så bra ... hanen förföljer honan och försöker bitas... de har bara varit i samma akvarie i ca 3-4 dagar för att jag ville att honan skulle växa till sig lite och så när jag flyttade över henne till hannen så började terrorn är det nån som har nån teori om vad jag bör/kan göra hanen är bara lite större än honan nu hon har växt ruskigt bra så det borde inte vara nåt problem...och jag skulle görna vilja ha yngel på dessa så det krävs ju att de går i samma akvarie nån som vet hur jag ska göra ?

    (har bara 2 paletter och 2 blå gurami i det akvariet 54 l om det är nån som undrar och det ska väl gå bra ?)
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror
  • Mr J
    • February 2003
    • 74

    #2
    Till att börja med så hör Palettcikliderna till kategorin Afrikanska ciklider.
    Paletterna håller ofta på så i början, mina gjorde det i alla fall, men nu är de ett stabilt par som producerar kull efter kull med yngel.
    Om du vill ha yngel så ge dem bara en grotta att leka i, den kan vara en uppochnervänd blomkruka som du lutar lite så att det blir en glipa där dom kan komma in, eller slår ut en skärva som blir en öppning.
    Jag har lagt ut lite bilder på leken http://w1.405.telia.com/~u40506799/Lek/album1.html och på ynglen http://w1.405.telia.com/~u40506799/Yngel/album1.html
    Mvh // Mr J.

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      kanske är det ett för litet kar? För eftersom de är ciklider så är de oxo revirhävdande, och det kan vara så att den har hela akvariet som som sitt revir.

      Min paletthane jagar sin hona ibland, men å andra sidan jagar hon tillbaka sen!
      / Patrik /

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4

        Dom kan vara svåra om man har otur har varit med om en hanne som tog död på honor i löpande band sen fick vi lägga ner flera honor till honom vilket oftast lugnar hannen och om han fortfarande är på sure humör så blir det 3 istället för 1 hona som får stryk vilket gör att honorna hinner andas ut lite bättre.
        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • Do`h
          • September 2003
          • 277

          #5
          Tack För svaren ... " kan oxå vara så att det är för litet kar" det är ett 54l med 2 gurami på kanske 5-6 cm och då ett par paletter hanen är väl en 4 cm och honan 3.5 cm...
          kan det vara så att det är för litet ... Förövrigt köpte jag ett yngelakvarie häromdan till mina guppy på ca 5 liter och dfå frågade jag killen i akvariet följande ..
          kan man få paletter att leka i det ? och han sa jAAA det ska inte vara nåt problem ... nu förstår jag att det inte var hela sanningen....Men Åter till själva huvud saken .. grotta har jag haft hela tiden den består av skifferplattor som jag har pallat upp mot varandra och hanen började gräva direkt när han kom ner i det akvariet så det bör inte vara nåra problem ... jag hade en gång ett 60 liters sällskaps akvarie kanske 3 år sen .. och ett par paletter i det men dom var jätte snälla mot varandra och förökade sig tillock med i det...


          Sista saken .. Ska jag skaffa fler honor eller jag ska bara vänta tills dom blir ett par ?
          *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

          Kommentar

          • Do`h
            • September 2003
            • 277

            #6
            Nu har jag bytt rejält med vatten flyttat om lite bland stenarna och satt lite extra fart på pumpen ! Önska resultat uppnåddes kan jag tala om !
            Nu är det honan som jagar hanen och Färgerna i akvariet nu fullkomligt bländar !
            Är det så man ska göra .. det verkar hur som helst funka...
            Har en silver molly i samma akvarie som är på tillnyktring, tillsammans med de 2 paletterna och de bryr sig inte det minsta mer än om varandra ! =)
            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

            Kommentar

            Arbetssätt...