Hjälp med malawiciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarajohanna
    • August 2003
    • 19

    Hjälp med malawiciklid.

    Jag fick en firre av en vän till mig, den är ca 15 cm, och är en ciklid antar jag. Den är helt gyllengul nästan mot orange i färgen. Mörka ögon, ganska stor mun, men små mörka tänder(?). Den är ganska hög och även fenorna är gulgenomskinliga, men med oranga fläckar på. Ser ganska biffig ut. Jag vet inte vad jag ska söka efter på internet. "Gul-orange fisk"? Har någon nån aning så snälla, hör av er. Innan den äter upp alla våra egna fiskar =)

    MVH
    /sara
  • alie
    • February 2003
    • 427

    #2
    Jag skulle nog börja mitt detektivarbete i artbeskrivningarna här på zoopet. Man kan kolla på de olika grupperna av ciklider. Börja beta av. Det blir väldigt överskådligt om man väljer "visa som bilder" istället för att klicka och titta på varje fisk. Då kan du jämföra kroppsformer etc. Ett tips kan nog vara att leta bland malawiciklider - det brukar vara färggranna =)

    Kommentar

    • sarajohanna
      • August 2003
      • 19

      #3
      Okej, jag sökte på altavista efter ORANGE CIKLID och hittade den. Det var en Röd Malawi Zebra. En stor sådan.
      Då undrar jag om man kan ha den i samma akvarium som påfågelsciklider och Jack Dempsey och några små zebraciklider. Gillar de samma vatten? Blir den röda lilla malawizebran uppäten? Zebracikliderna klarar sig bra, men gömmer sig ständigt.
      Skulle det fungera att ha de tillsammans?
      Tacksam för svar.

      Kommentar

      • Frizze
        • March 2003
        • 216

        #4
        Både påfågelciklid och Jack Dempsey blir stora och tar mycket plats, och behöver därför ett stort akvarium. Dessutom behöver påfågelciklider surt, Jack Dempsey lite mittimellan och Röd Zebra högt ph värde. Så det funkar inte
        //Jakob

        Kommentar

        • imported_n/a
          • September 2003
          • 81

          #5
          www.ciklid.se annars hehe
          Heja fiskar, Hej fiskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...