Fiskeplanering av 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Fiskeplanering av 540L

    Vad ska jag ha för fiskar i mitt 540L som jag förhoppningsvis får om ca 2 veckor.

    Scalare och Metallpansarmalat är redan givet. Minst 4st skalare som jag redan har men kanske några till. Jag har ett 20-tal metallpansarmalar som ännu är yngel. Jag kan också tillägga att jag inte är någon anhängare av biotopakvarium.

    Det som är osäkert är följande: (jag har inte tänkt igenom riktigt vad som går ihop ännu)
    praktbotia
    guldsöm
    silverhaj
    sorgmanteltetra
    annan ciklid?

    Första tanken är ju att praktbotia och silverhaj är för stressande för skalare men någon annan kanske har erfarenhet av kombinationen?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Måste säga Discus, låter inte som du vill det. Om du inte vill det så rekomenderar jag lite olika Guramis, otroligt snyggt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Ja guramis är himla fina. Guldsöm tror jag inte jag kan vara utan för de är så himla fina. De verkar vara dominanta men snälla också.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Guldsöm är snygga, ganska aggresiva dock. Tror inte det går tillsammans med varken Gurami eller Scalare.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Jonas.E
          • May 2003
          • 199

          #5
          jag skulle satsa på en snäll jordätare, typ biotodoma wavrini /cupido. den senare är dock svårare att hitta (har bara hittat Vf på akvarielagret när vi va i sthlm i somras).

          Annars så finns det andra jordätare som är extremt vackra....kolla rundor så hittar du säkert en riktigt fin variant....

          en riktigt fin: http://www.thecichlidgallery.com/g.tapajo.htm
          Biotodoma wavrini: http://www.hagblomfoto.com/b.wavrini.htm

          hoppas du hittar en fin firre som passar dig,......
          Mvh Jonas

          Mbuna Rocks

          Kommentar

          • Crille_d2
            • February 2003
            • 300

            #6
            Jag har 3 guramisar och tycker inte att det är någon speciellt rolig fisk, men smaken e som baken. Dock så passar guramisar och skalarer bra ihopa eftersom dom båda är väldigt lugna av sig.

            Har även haft silverhajar och praktbotior med mina skalarer och det fungerade utan problem så det är bara att välja den som tilltalar dig mest.

            Mvh//Christofer
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Jag har sett stora exemplar av guldsöm och de är otroligt vackra men de verkar ju inte vara så skonsamma för växterna. Jordätare gräver väl som bara den? Kanske ska tillägga att jag vill ha rik växtlighet i karet. Det låter ju bra att silverhaj, praktbotia och skalare går bra ihop.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                äter inte silverhajarna på växterna? jag har för mej det.

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Varför inte satsa på två stora stim av någon hög tetra, då behöver du inte flera större fiskar.
                  Vi har 6 st malar av 4 olika sorter i vårt kar, det är också kul om man lyckas inreda så man får se dem...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • sudden
                    • December 2002
                    • 69

                    #10
                    Jag tycker du ska ha det här En unggrupp på 5 Guldsöm och
                    En unggrupp på 5 Texasciklider och låta dom para ut sig 1 pleco också som sköter algerna
                    Men då kan du nog inte ha några andra Fiskar i

                    Kommentar

                    • Danny_C
                      • November 2002
                      • 787

                      #11
                      Jordätare gräver inte så värst, mest att dom plockar i sanden...
                      De tar bara upp växter om du inte binder växterna runt små stenar på typ 5 cm
                      -------------------------

                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                      Kommentar

                      • Danny_C
                        • November 2002
                        • 787

                        #12
                        Tycker du ska ha skalarerna, pansarmalar och typ Geophagus sp. Red Head och inget annat mer än typ 4 ancistrus
                        -------------------------

                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Växterna är viktiga för mig så jag väljer fiskarna efter det. Inga fiskar som äter eller gräver upp växterna. Tack för alla svar!
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            • May 2003
                            • 296

                            #14


                            Menar du guldsömsciklider så kan du glömma dom med allt vad heter snälla lugna fiskar typ scalarer guramis och tetror liknande guldsöm skall gå tillsammans med andra stora ciklider en guldsöm blir minst 20cm

                            tex jack dempsey zebraciklider texasciklider blåciklider.

                            och guramis kan vara rätt ilska mot scalarer dom är inte så lugna som man kan tro blågurami och guldgurami är ganska hektiska i sitt temperament. skall du ha guramis med scalarer så testa dvärggurami eller mosaikgurami vilken den sista är min favorit i guramifamiljen (förutom den lite surare makropoden) där mosaik hannen blir otroligt vacker vid vuxen older även om dom oftast ser ganska tradiga ut vid det stadiet som dom fins att köpa i handeln.

                            sorgmanteltetra kan bli fint även om många har kardinaltetror som färgprakt mot dom färgsvaga scalarerna. nått att tänka på om du skall ha neon eller kardinal är att dom skall köpas många på en gång och växa upp tillsammans med scalarerna har du stora scalarer och slåpper ner små mini tetror blir dom ofta mat.

                            Silver hajjar är mer stimmiga fiskar som kräver långa kar och bedriver sina dagar med att simma fram och tillbaka vilket kan störa dina scalarer.

                            Om du tvunget vill ha lite ciklider så fins där ju många sorters dvärjciklider vilka jag inte har mycket erfarenhet av mer än att dom inte har någon lång livstid men dom är ju av det lugnare sorten för det mästa.

                            Hoppas jag har varit till någon hjälp.
                            4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                            1st 540L som skall limmas och repareras.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Tack så jättemycket Mcoist, det var ett uttömmande svar. Jag kan inte ha några mindre tetror för då blir de mat åt pictusarna om inte scalarna rör dem. Nyckelhålciklid funderar jag på, finns det fler tips? Jag ska inte ha några silverhajar tror jag. Som det ser ut nu ska jag ha gibbiceps, pictus och corydoras som malar. Skalare, praktbotior och eventiellt nån till ciklid samt siamensis som stimfisk.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...