Icke-aggressiva kulfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisasan
    • August 2003
    • 32

    Icke-aggressiva kulfiskar

    Jag har ett 250-liters kar med lite för mycket fisksoppa för tillfället. De mest viktiga fiskarna är mina colomesus asellus - sydamerikansk sötvattenskulfisk. Nu funderar jag på om jag kan ha någon mer sorts kulfisk tillsammans med dessa? Jag har ett 50-liters med dvärgkulfisk också, och funderar på att låta dom bo i det stora, men jag är rädd att småkulisarna är lite för aggro för att det ska funka. Finns det någon icke-aggressiv kulfisk-art som lever i sötvatten som skulle kunna funka?

    I karet finns också ett antal pansarmalar, ett stim kardinaltetror, tre ynka dvärgbotior och lite annat bjäfs som ska flyttas.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag trodde dvärgkulfisk, Carinotetraodon travancorius, var den allra snällaste av alla kulfiskar?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lisasan
      • August 2003
      • 32

      #3
      Dvärgkulfisken är inte särskilt snäll tycker jag. Jag har haft tio, har sju kvar, och har testat att ha dessa tillsammans med platy, dvärggurami, otocinclus, ancistrus, humlefisk, pansarmalar och pleco. De som har överlevt är humlefisk och pleco, alla andra har blivit skadade eller dödade av de små ligisterna. Humlefisken har dom aldrig rört, och plecon var dom på lite i början, men han lärde sig snabbt att fälla ut ryggfenan och slå med stjärtfenan, och det skrämde bort småkulisarna.

      De större kulfiskarna, colomesus asellus, är däremot oerhört snälla. Jag har testat att ha dessa med diverse sällskapsfiskar, t ex platy, dvärggurami, siamesisk algätare, dvärgbotia, fantomtetror, kardinaltetror, pansarmalar, dvärgdiklider med mera. De enda som blivit påhoppade och uppätna är några guppy-yngel.

      Så, dvärgkulfiskarna tycker jag har ett mycket mer aggressivt beteende. Men som med allt annat kan ju detta vara skillnad i individer, och andra dvärgkulfiskar kanske är betydligt snällare?

      Men det måste väl finnas någon mer kulfisk-art som lever i sötvatten och som inte är aggressiv?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Lisasan
        Dvärgkulfisken är inte särskilt snäll tycker jag. ... Humlefisken har dom aldrig rört
        Jag har ett vagt minne av att humlefiskar har giftig hud, kan nog vara därför kulorna lämnar dem ifred.

        Vet du om dvärgarna du har är Carinotetraodon travancorius eller Carinotetraodon lorteti? Enligt vad jag kan hitta på nätet så är loretei mycket aggressiv, men om travancorius hittar jag bara att hanarna kan vara aggressiva mot varandra.

        Här är lorteti:
        http://www.pufferfish.co.uk/aquaria/species/pufferfish/types/carilort.htm
        http://aquaristik-kugelfisch.de/Artenliste/C__lorteti/c__lorteti.html

        travancorius:
        http://aquaristik-kugelfisch.de/Artenliste/C__travancorius/body_c__travancorius.html
        http://www.aquajapan.com/encyc/others/tetraodontidae/tetraodon/travancorius_e.html

        Jag frågar för jag har själv varit väldigt sugen på att skaffa travancorius, men jag vill inte ha dem om de är små dödsmaskiner...

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lisasan
          • August 2003
          • 32

          #5
          Intressant om humlefiskarnas hud, men det är ju en bra förklaring i så fall! Mina är Carinotetraodon travancorius, men c. imitator är ju ganska lika så det skulle kanske kunna vara dessa också. Jag har ju alltid sett dessa som små dödsmaskiner, men å andra sidan började jag med 10 stycken i samma kar, och det måste ju vara farligare för andra fiskar ju fler kulisar man har. Men att ha dom med ömtåliga eller långsamma fiskar kan nog inte rekommenderas!

          Kommentar

          Arbetssätt...