Paroonhajar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonhajen
    • January 2003
    • 78

    Paroonhajar!

    Hej!
    Är det någon som vet nåt om paroonhajar?
    MVH Magnus.
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Jag vet att de blir satans så stora och att man inte bör ha dom i akvarier under 2000 liter. Vill du veta något mer?
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • LinK
      • April 2003
      • 385

      #3
      Tja!
      jag vet endel men som mgrant säger krävs ett enormt akvarie.. du kan ju hålla dem när de är lite mindre (upp till 30cm) i ett mindre kar men det bör ju inte vara under 350-400l. Sen måste du tänka på vad du ska göra av dem när de är så pass stora!
      MvH
      Martin Sundholm

      "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Denna fisk blir oerhört stor och växer sanbbt och hör definitivt inte hemma i et vanligt akvarium utan med i ett offentligt akvarium.
        Jag har för mig att jordbruksverket kräver att denna art skall ha ett akvarium på 30.000 liter eller något liknande för att de skall få ha den i ett offentligt akvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #5
          Precis som med alla andra "akvariefiskar" så kan man ha även paroonhajar i normalstora akvarier då fiskarna är små, huvudsaken är att man uppgraderar karet med jämna mellanrum...
          Men problemet med paroonhajar är att man förr eller senare lär hamna i den situationen att man inte kan uppgradera karet mer om man själv ska få plats i hemmet... De blir för stora helt enkelt...

          Så se till att ha en långsiktig plan klar innan ni plockar fram plånboken och skaffar paroonhajar, det är mitt tips. Hör med ägarna till offentliga akvarier om de kan vara villga att ta emot 50-60cm stora paroonhajar om ett år eller hör er för om det finns någon privatperson med ett jättestort akvarium som kan ta hand om fiskarna ytterligare något år...
          Utan plan för framtiden så kan det gå så här...
          http://humple.is-a-geek.org/imagehost/toospicynoodle/bigfish2.jpg
          De där monstrena kan inte ha ett särskilt trevligt liv...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          Arbetssätt...