TIPS TILL FISKVAL

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    TIPS TILL FISKVAL

    <u></u>Några tips från er erfarna akvarister om vad ajg ska ha i mitt 220 liters kar (har tänkt skaffa, men jag planerar just nu=).
    Här i ska mitt blå gurami par och några kampfiskar bo.
    Hade också tänkt skaffa mosaikgurami.

    1. Kan man ha två stora stim av t.ex kardinal- och kerritetra utan att det ser fult ut (att det ser ut som de två simmen "krockar")?

    2. Tar emot alla sortes förslag av fiskar med "FÄRG", 0-20 cm och lättskötta! Några förslag?



    Ingenting
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    guppy och platy är ju alltid trevliga. sen finns det ju mindre gurami som dvärggurami (vilka jag redan förslagit). vad säjs om lite pansarmalar? skalarer kanske.... det finns så många...
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av Inge Ting
      <u></u>Några tips från er erfarna akvarister om vad ajg ska ha i mitt 220 liters kar (har tänkt skaffa, men jag planerar just nu=).
      Här i ska mitt blå gurami par och några kampfiskar bo.
      Hade också tänkt skaffa mosaikgurami.
      Finns ju massor att välja på, nästan allt du ser i zooaffären funkar - platy, svärdbärare, en hel armé olika tetror, danios och rasboror, diverse småciklider som palett och fjäril...

      Se bara upp med att kampfiskar gärna anfaller färgglada fiskar med lång stjärt - som t.ex. guppyhanar - och att många fiskar gärna nafsar i kampfiskarnas fenor.

      1. Kan man ha två stora stim av t.ex kardinal- och kerritetra utan att det ser fult ut (att det ser ut som de två simmen "krockar")?
      Det beror ju alldeles på hur många du menar... Men räkna inte med att de kommer att gå i täta stim - det gör bara rädda fiskar. Om dina tetror trivs och känner sig säkra sprider de ut sig över hela akvariet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Inge Ting
        • July 2003
        • 239

        #4
        Det kan inte stämma, i haven går fiskarna i stim, varför heter det "STIM" fiskar?
        Mike Noren jag ifråga sätter din teori, är det verkligen säkert?
        Jag vill hemskt gärna ha fina firrar som följer varann i ett stim.
        Om man ser på "snygga akvarium" kan man se ett akvarium med 1000 kardinal/neon- tetror som simmar i ett STORT stim, inte tror jag att
        dessa fiskar är rädda?
        Nu får någon vara snäll och svara, för jag kan bara inte förstå.....
        Ingenting

        Kommentar

        • Adam.N
          • July 2003
          • 35

          #5
          Tvivla inte på den teorin "stimmandet" är en försvars metod så de "stimmar" inte om den inte "behöver".

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            i haven går fiskarna i stim
            Att de går i stim i havet beror på att de känner sig säkrare ju fler de är. Rovfiskar har mycket svårt att urskilja enskilda individer i ett stim. Det är ytterst sällan som akvariefiskar går i stim om det inte är något som skrämmer dem. I akvariet känner de sig tryga och behöver inte stimma.

            Guy
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Inge Ting
              • July 2003
              • 239

              #7
              Ok DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ förstår jag =).

              Måste jag skrämma mina fiskar för att de ska gå i stim?

              Och när ni ändå är inne, kika på "snygga akvarium" här på zoopet.com.
              Där finns ett akvarium på ungefär 800 liter... eller mer... där det simmar 1000 neon/kardinal tetror, hur fick de dem till det?
              Ingenting

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Mina tetror bildar stim när saker förändras i akvariet. Det kan vara att det kommer en ny fisk, eller att jag gör ett vattenbyte. Sedan håller de sig i stimmet några timmar tills de upptäcker att det var inte så farligt, de blir inte uppätna nu heller, och så börjar de simma en och en istället och utforskar akvariet var för sig.

                Så förmodligen har de gjort ett vattenbyte eller låtit någon ettrig fisk simma runt där ett tag och likt en fårhund föst ihop dem till ett stim när de tagit den bilden.

                Swetrot

                Kommentar

                • Danny_C
                  • November 2002
                  • 787

                  #9
                  om du har en stor Palletciklid som kan hålla dom rädda så blir det ett mega stimm
                  -------------------------

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                  Kommentar

                  • Inge Ting
                    • July 2003
                    • 239

                    #10
                    När ni säger "inte stim" titta här(De blir väll kanppast skrämda, de är ju bara 1000 neontetror i det karet=):

                    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1539
                    Ingenting

                    Kommentar

                    • Inge Ting
                      • July 2003
                      • 239

                      #11
                      OCH efter ni svarat på bilden:

                      Regnbågsfiskar är ju alltid fina firrar de.....

                      1.Är de lätt skötta?

                      2.Passar de till de fiskar jag redan har (Kampfisk/Blå Gurami)??????
                      Ingenting

                      Kommentar

                      • Haphallahut_
                        • January 2004
                        • 31

                        #12
                        om du kollar lite närmre på bilden så ser du att det är kardinaltetror + några små ciklider i det karet
                        A

                        Kommentar

                        • oresare
                          • December 2003
                          • 273

                          #13
                          Om man snorklar där det är ganska fri sikt så stimmar inte fiskarna i havet heller förren man kommer nära och de tycker att de behöver skydda sig. Eller någon annan fara kommer nära.

                          När jag har haft tigerbarber så har de stimmat rätt stor del av tiden. Men de är väl rätt kassa tillsammans med kampfiskarna

                          /olivia

                          Kommentar

                          • malawi cikliden
                            • December 2003
                            • 117

                            #14
                            kanske lite djärjciklider eller silverhajar

                            från ToM
                            malawi cikliden

                            Kommentar

                            Arbetssätt...