Svenska fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jebus
    • May 2002
    • 19

    Svenska fiskar

    Var och hämtade lite yngel till min tank som jag tänkte ha lite svenska fiskar i.
    Ynglen var ca 1-2 cm och av okänd art. Nu skedde som så att när jag tagit upp ett 40 tal och lagt i en 15 liters hink så dröjde de inte mer än ca 5 min så började ynglen dö, och när jag kom hem(efer MAX 30 min)så var det bara 6 st som levde, det var de minsta ynglen konstigt nog, men när jag väl stoppat ner dom i akvariet verkade det gå bra.
    Varför dog ynglen så snabbt kan det värkeligen ha varigt syrebrist?
    Hinken hade förövrigt en gång innehålligt lingonsylt och sedan används som ogräshink( jag sköljde narturligtvis ur den noga innan jag använde den)

    stoppade även ner en liten mussla, ska bli kul och se om den klarar sig, den förflyttar sig snabbare än jag trodde i alla fall.
    skall även lägga i en kräfta och en igel, får se hur det gå den här gången.
    I'm a robot.
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    #2
    kanske dog de pga att de blerv stressade?
    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Jag tror att det var syrebrist. 40 firrar i 15 liter utan pump är ganska mycket, trots att de bara är yngel. Jag tycker mig märka att svenska fiskar är känsligare för syrebrist än andra, men är inte säker. Prova ta med dig fler hinkar nästa gång och ha bara några fiskar i varje.

      tror inte musslan kommer överleva, tror att de behöver växtplankton. sorry.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4
        Kan bli problem med temperaturen i ditt akvarium med tanke på att svenska fiskar inte är vana vid vattenvärme upp mot 30 grader vilket lätt uppnås i ett icke kylt akvarie på sommaren.

        Är det saltvattens akvarie så läs gamla trådar här om nackdelar.

        Kan vara mycket svårt och vad jag förstått så är våra fiskar och djur oftast mycket skänsligare än våra vanliga akvariefiskar.
        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • jebus
          • May 2002
          • 19

          #5
          mja, nu har jag i all fall tagit hem 3 borrar och 3 mört så vi får se hur det går.
          apropå syrebrist jag hade de här 6 fiskarna i hinken (samma) i ca en timme och med tanke på att alla yngel skulle få plats i huvudet på ena borren tycker jag det ändå är konstigt, jag tror nog mer på stress faktiskt, men jag kan mycket väl ha fel på den punkten.

          tack för svaren.
          I'm a robot.

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            OJ.. jo var de så små så förbrukar de inte så mycket syre. Vilken färg har du på hinken? Om det är en mörk hink så kan temperaturen stiga jättefort i dem om det är sol ute. Jag har själv gjort den tabben tyvärr när jag håvat upp ett gäng aborrar i en mörkbrun hink.

            Lycka till med din svnska biotop...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              Skulle gissa på en kombination av syrebrist och värme. Om det är varmt ute och sol så stiger värmen i hinken snabbt. Ju varmare ett vatten är, desto mintre syre kan den hålla. Lite syre + många fiskar = massdöd. Och det var precis vad du fick dessvärre.

              Och du, du vet om att de flesta sötvattensmusslor i vårt land är fridlysta och förbjudna att plocka upp?
              -----------------------

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Och kräftor äter fisk
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • jebus
                  • May 2002
                  • 19

                  #9
                  "Och du, du vet om att de flesta sötvattensmusslor i vårt land är fridlysta och förbjudna att plocka upp?"

                  "Och kräftor äter fisk"


                  Ja, jag vet
                  I'm a robot.

                  Kommentar

                  • fredrik seger
                    • May 2003
                    • 25

                    #10
                    jebus.
                    samma sak hände mig. jag fångade många 2cm mörtyngel och alla utom fyra dog på vägen hem. två av dem klarade sig sedan i ett par dagar sedan fick de vita prickar (förmodligen vitaprick).
                    jag har sex musslor i mitt akvarie, de mår prima. men de gräver upp alla växterna, så nu har jag inga.
                    jag har en kräfta också, den är mest tråkig.

                    Kommentar

                    • Zybeer
                      • July 2002
                      • 699

                      #11
                      Hej,

                      jag fångade ett stort gäng fiskyngel i en sjö i somras och alla utom två tre stycken av säkert 40 vände buken upp nästan direkt. Tror det var mört och de verkar vara superkänsliga men klarar de den första chocken verkar det gå bra. Har en som levt i tre månader nu.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                      Kommentar

                      • Durin
                        • February 2003
                        • 44

                        #12
                        "Och du, du vet om att de flesta sötvattensmusslor i vårt land är fridlysta och förbjudna att plocka upp?"

                        Vilka sötvattensmusslor, förutom flodpärlmussla är fridlysta?
                        Jag vet då inga andra, och plockar man musslaor i en sjö får man knappast flodpärlmusslor.
                        mvh Patrik

                        Kommentar

                        • sarajohanna
                          • August 2003
                          • 19

                          #13
                          För några år sedan hade vi ett mörtyngel. Först i ett litet akvare utomhus under sommaren, men när det blev kallare tog vi in honom till vårt vanliga akvarie. Det fungerade bra, och han blev bästa kompis med en guppy som var lika gammal som han själv. De simmade alltid tillsammans. Sen när det blev vinter blev han dålig och dog. Vi antog att det var för att han inte fick sin vinter. De är väl inställda på att få mkt. kallare i vattnet, och det blev fel för honom när det var varmt hela tiden. Kan det vara rätt?

                          Kommentar

                          • mats m
                            • September 2002
                            • 515

                            #14
                            Hej.
                            Svensk flodmussla är fridlyst,dammussla däremot är samma typ som säljes på trädgårdsgardens.Där emot kan du råka ut för klåda,i vissa sjöar förekommer badförbud för att musslan är bärare av ett litet djur som tycker om naken hud.
                            MVH Mats
                            Ps.Glömde säga att temp.upp till 25Gr. går bra Ds.
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            Arbetssätt...