Lite allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurami
    • March 2003
    • 414

    Lite allt möjligt

    Hej, det var ett tag sen jag var inne på Zoopet.
    Vart lite less på det. Men nu skriver jag igen.

    Det första jag ska nämna är mina rätt irriterande Paletter.
    För kanske två månader (osäker) så lekte dom för först gången.
    Av den kullen blev det 8 st kvar. Som jag ska lämna tillaffären.
    Och inte för så länge sedan så började dom leka igen i samma akvarium. Men då flyttade jag dom till andra akvariet ihopp om att dom ska känna sig störda och inte vilja leka. Men kort där efter började dom undersöka "naturen" och hittade sitt ställe under en rot.
    Jag har själv varit bortrest medans mamma har tagit hand om mina fiskar. Och mamma förklarade att honan har varit borta i flera dar. Men nu har hon kommit fram. Och grottan är kolosal. Dom har grävt säkert upp ett halvt kilo sand. om inte mer. Jag är rädd att honan ska köra slut på sig själv. Men jag kan inte flytta på hon om dom har ägg eller yngel där? Hur ska jag göra?!
    Sen nu om det pluppar fram yngel kommer Scalarena och Nyckelhålsciklderna säkert vara på dom hela tiden. Jag vill lite det, men då tycker jag synd om föräldrarna. Kommer dom hinna skydda sina yngel och hur långt kan dom gå i sitt skyddande? T ex bita sönder mina fina scalare?

    Och nu i mitt andra akvarium har mina ungfödare dött ut. Nån som har nåt förslag på en enkel lätt fisk som inte är aggresiv.
    Tänker köpa guppysar som jag saknar och lite svärdbärare kanske en platy. Nån som tipsar om nåt annat?
    MVH Daniel
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    #2
    Paletterna är värre än securitasvakter när de har yngel, går på allting utan minsta anledning. I min 200 burk tog de över 3/4 av akvariet, alla andra fiskar fick trycka i ett hörn med sina bortslitna fjäll och sönderrivna fenor.

    Om du har skaffat bra paletter kommer det inte att ryka ett enda yngel på grund av några andra fiskar.

    Kommentar

    Arbetssätt...